imagesCACVXWUJIncetinirea cresterii economice in tarile dezvoltate, care determina companiile sa reduca costurile, precum si nivelul salarial relativ scazut din Romania, pot genera noi oportunitati pe piata locala de outsourcing, dar statul trebuie sa ofere stimulente pentru a atrage firmele de externalizare.

„Incetinirea cresterii economice in tarile dezvoltate, fapt ce genereaza presiuni asupra companiilor in a identifica arii de reducere a costurilor, precum si costul salarial relativ scazut din Romania pot genera noi oportunitati pentru furnizorii locali de servicii externalizate”, a declarat, intr-un comunicat, Dan Iancu, partener, servicii de consultanta in cadrul PricewaterhouseCoopers Romania.

El a subliniat insa ca nu trebuie ignorat faptul ca exista o competitie globala pentru atragerea de investitii.

„In acest sens, Guvernele si autoritatile locale acorda stimulente, fiscale sau de alta natura, furnizorilor de servicii externalizate. Astfel, Romania va trebui sa ofere facilitati, cel putin la un nivel similar cu alte tari din Europa Centrala si de Est, pentru a-si creste cota de piata in aceasta industrie”, a adaugat Iancu.

Cererea de servicii externalizate va creste in ritm rapid pe piata globala, iar, in consecinta, companiile de outsourcing angajeaza personal si investesc in noi servicii cu potential de dezvoltare, reiese dintr-un studiu realizat de Duke University Offshoring Research Network si PricewaterhouseCoopers (PwC).

Studiul, care a cuprins 514 furnizori de servicii externalizate din 50 de tari, a relevat faptul ca industria se transforma ca urmare a aparitiei unor noi furnizori si a eforturilor companiilor de outsourcing de a se extinde pe noi piete.

Companiile de outsourcing din America de Nord si India, care au dominat vreme indelungata aceasta industrie, sunt in prezent concurate tot mai intens de jucatori din America Latina, Europa de Est si Asia, in zone de activitate precum centrele de contact, externalizarea proceselor de afaceri (business process outsourcing – BPO) si externalizarea serviciilor IT.

Potrivit studiului, o mare parte a furnizorilor de servicii externalizate se asteapta sa obtina noi contracte pentru dezvoltarea de sisteme informatice si prestarea de alte servicii IT in urmatoarele 18 pana la 36 de luni.

In plus, se arata in studiu ca numarul furnizorilor care intentioneaza sa ofere servicii financiare si de contabilitate, de resurse umane, precum si servicii de inovare, cum ar fi cercetare-dezvoltare, s-a dublat fata de anul precedent. Per total, 62% dintre furnizori au declarat ca intentioneaza sa-si extinda oferta de servicii.

„Competitia in crestere a transformat industria de outsourcing intr-o cursa globala pentru cota de piata. Succesul Indiei drept «back office mondial» a inspirat si alte tari in curs de dezvoltare cu forta de munca bine educata, dar cu o rata a ocuparii fortei de munca scazuta, sa incerce sa copieze modelul indian”, a declarat Charles Aird, Managing Director in cadrul PwC.

Desi India ramane liderul pietei de outsourcing, alte economii emergente cauta sa se extinda in acest sector. Printre acestea se remarca eforturile Guvernului chinez, care a desemnat 20 de orase drept centre de servicii externalizate intr-un efort de a atrage investitiile straine, in vreme ce Guvernul filipinez a declarat outsourcingul o industrie prioritara, se mai arata in raportul PwC.

Cu toate acestea, numai 16% dintre furnizorii de servicii de outsourcing indieni privesc competitia din alte economii emergente drept o amenintare.

Studiul a aratat ca recesiunea economica din 2009 a subliniat inca o data importanta reducerii costurilor si imbunatatirii eficientei drept principalele motive strategice pentru outsourcing, urmate de accesul la personal calificat.

Cresterea serviciilor juridice externalizate a fost puternica si se asteapta sa-si mentina actualul ritm de dezvoltare, indeosebi in India, mai arata studiul. Externalizarea serviciilor juridice creste intr-un ritm de 40% pe an in India, acolo unde sunt inregistrati aproximativ 110 de furnizori de astfel de servicii. Filipine si Sri Lanka asigura 20% din piata serviciilor de consultanta juridica externalizata.

Din raport reiese si faptul ca 70% dintre contractele de outsourcing din 2008 au fost reinnoite la expirarea primului an de contract, in scadere fata de 2007, atunci cand 72% dintre contracte au fost reinnoite, iar principalele motive pentru renuntarea la contracte au fost asteptarile nerealiste ale clientilor si lipsa unei strategii privind externalizarea serviciilor.

De asemenea, „Near-shoring” (apropierea geografica a furnizorului de servicii externalizate fata de zona in care opereaza clientul) a castigat adepti in randul companiilor care si-au externalizat sau intentioneaza sa-si externalizeze servicii, se mai arata in studiu. (Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here