imagesCA3NDWCTVenituri in scadere si taxe in crestere: Criza “a pus in lucru” toate strategiile contabile si fiscale
Bucuresti, 01 iunie 2010- in anul 2009, peste 80% dintre companiile care au inregistrat profit au constituit in bilantul contabil provizioane semnificative pentru facturile neincasate, care au crescut exploziv in ultimul an, arata analizele efectuate de R&M Audit, unul dintre liderii pietei de contabilitate, consultanta fiscala si audit. “Anul trecut, criza a adus modificari majore nu numai in ceea ce priveste legislatia si fiscalitatea, ci si referitor la modul de a actiona al majoritatii managerilor si actionarilor, care au devenit extrem de atenti si implicati atat in controlul costurilor, cat si in privinta utilizarii tuturor metodelor si instrumentelor legale ce permit reducerea bazei de impozitare si a taxelor. De exemplu, pentru firmele care au inregistrat profit in 2009- provizioanele pentru clientii neincasati au devenit instrumentele <<vedeta>>”, a aratat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2006, companiile au dreptul la deducerea provizioanelor constituite in limita unui procent de 30% din valoarea facturilor neincasate, daca pentru creantele respective sunt indeplinite cateva conditii: sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004, nu au fost incasate intr-un termen de peste 270 de zile de la data scadentei, au fost incluse in veniturile impozabile etc. Pentru creantele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2007, se pot constitui provizioane in limita unui procent de 100% din valoarea facturilor neincasate, in conditiile in care creanta este detinuta la o persoana juridica asupra careia s-a initiat procedura de deschidere a falimentului pe baza unei hotarari judecatoresti, valoarea creantei a fost inclusa in veniturile impozabile etc.
In cazul incasarii creantei, diminuarea sau anularea provizioanelor se realizeaza prin trecerea pe venituri- proportional cu valoarea incasata.
„In anii de crestere economica, managementul era axat prioritar pe cresterea cotei de piata si/ sau a veniturilor, dupa cum era de altfel si firesc. Anul trecut, reducerea costurilor a trecut pe primul loc, in unele cazuri- din pacate- cu mult in detrimentul eforturilor de a stimula cat mai mult si veniturile. in plus, incepand cu primavara anului trecut, managerii si actionarii au devenit extrem de receptivi la propunerile consultantilor fiscali de a utiliza o serie de instrumente la indemana, menite sa le imbunatateasca situatia economica: provizioanele pentru clientii neincasati au fost, de exemplu, multi ani un instrument destul de neglijat de catre multe firme, desi creante existau- e drept, cu mult mai putine- si inainte de criza, iar provizioanele respective scad baza de impunere. in 2009 insa, pentru clientii care au inregistrat profit, provizioanele pentru clientii neincasati au fost <<la moda>>”, a precizat Mirela Serban.
Conform analizelor R&M Audit, dintre provizioanele pentru facturile neincasate constituite la finele anului 2009, doar 60% au fost anulate la sfarsitul primului trimestru al acestui an, ca urmare a achitarii creantelor respective. Termenul mediu de plata a facturilor a crescut semnificativ anul trecut, iar in acest an continua sa aiba aceeasi evolutie. „in special producatorii intampina greutati foarte mari, termenele ajungand extrem de des sa depaseasca chiar si 120 de zile, dat fiind circuitul prelungit al marfurilor pana la cumparatorul final si al banilor- inapoi pe lant. Provizioanele pentru facturile neincasate pot fi constituite doar dupa ce trec 270 de zile de la scadenta, asa incat adesea impozitul pe profitul aferent a fost deja platit si a afectat cash-flow-ul firmei debitoare. Reducerea termenului de neplata pentru care se pot constitui aceste provizioane si cresterea procentului din creanta pentru care se pot constitui provizioane ar fi masuri extrem de utile companiilor in perioada actuala, avand in vedere circuitul extrem de dificil al banilor. in plus, in cazul in care creantele se incaseaza, sumele trec de la provizioane la venit, pot fi incluse in baza de impunere, iar impozitul s-ar putea plati pe venituri realizate efectiv si nu doar <<pe hartie>> ”, a aratat Mirela Serban.
***

Despre R&M Audit
Infiintata in anul 2000, compania R&M Audit a devenit lider in solutii fiscale si contabile inteligente, care au la baza competenta in domeniul financiar, completata de o viziune avangardista asupra mediului de business.
R&M Audit ofera servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.
Cu un portofoliu de peste 200 de clienti, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, R&M Audit a avut prilejul de a cunoaste particularitatile companiilor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultura, asigurari, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism etc.
R&M Audit este certificata de Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, precum si de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).  in anul 2008, R&M Audit a urcat pe locul 6 in topul CECCAR  dupa cifra de afaceri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here