Untitled-5Publicatia „Anunt de la A la Z” exista neintrerupt pe piata de profil inca din anul 1990, astfel ca – in luna iunie a acestui an – va ajunge la numarul 2000. Pe de alta parte, numarul 1989 – scos in data de 7 ianuarie, de Sf. Ioan – a insemnat si o relansare grafica, in sensul ca, de atunci, „Anunt de la A la Z” apare in forma policroma, full color. A fost, de altfel, primul numar al anului 2010…

Practic, facand un joc de cuvinte si de situatii, odata cu numarul ce marcheaza anul revolutiei romane – 1989 – ati facut si dvs o… revolutie grafica, d-le Vlad!
  Se poate spune si asa. Oricum, este acelasi brand, dar in alta prezentare, mult mai atractiva pentru cititori. De altfel, se stie ca si „ambalajul” ajuta la vanzarea marfii! Iar „ambalajul” publicatiei „Anunt de la A la Z” a crescut substantial la capitolul calitate, fiind o prezenta atractiva la chioscurile de difuzare a presei, pentru ca atrage privirile de departe. Daca mai adaugam si continutul, la fel de atractiv, ajungem la un produs extrem de cautat de clienti…

Care este periodicitatea de aparitie pe piata?
          Acum apare lunea si joia, asa cum era si la inceput de tot. Apoi, prin 2004 – 2005, s-a trecut la 3 editii pe saptamana, luni, miercuri si vineri. Din 2009 s-a revenit la doua aparitii pe saptamana, pentru ca am urmat solicitarile pietei, care a scazut mult in ultimul an. Dar, am avut si perioada noastra „de glorie”, ca sa spun asa, atunci cand si Romania, si economia romaneasca, si publicatiile, au mers bine…

Dar asta se intampla in perioada anilor 2004 – 2007…
 Atunci s-a trecut la trei aparitii saptamanal… Lucrurile se invarteau foarte repede si era nevoie de aparitii mai dese. si-atunci s-a spus ca un anunt ce apare o data luni, iar a adoua oara abia joi, s-ar putea sa fie deja vechi, iar piata a cerut trei editii pe saptamana. insa, atunci cand piata a inceput sa o ia la vale, am revenit la doua editii. De altfel, 2009 a fost cel mai negru an din istoria noastra. Scazand foarte mult cererea, a trebuit sa regandim politica publicatiei.

Ati publicat vreodata si anunturi de licitatii, de la institutii, pentru ca sunt platite bine astfel de anunturi?
 Unele publicatii chiar au facut bani frumosi din asta! insa, in acest caz, exista prevederi legale care nu ne sunt favorabile. Legea spune ca astfel de anunturi trebuie sa apara in cotidiane ce au difuzare nationala. Ori, „Anunt de la A la Z” nu a aparut niciodata zilnic si nici nu se distribuie la nivel national. Aparem numai in Bucuresti. Acum, studiem oportunitatea de a ne extinde difuzarea – prin parteneriate si colaborari – pe traseul Bucuresti – Brasov, in toate localitatile semnificative, pe tronsonul Bucuresti – Constanta si sa vedem daca reusim si pe directia Bucuresti – Pitesti – Craiova. Dar asta nu inseamna numai distributia ziarului, pentru ca degeaba il duci intr-o localitate si-l pui pe o taraba, daca omul il vede, este interesat, dar afla ca acolo nu preia nimeni anunturi. si-atunci, automat, asta inseamna si incheiere unor contracte de parteneriat cu agentiile locale de publicitate si cu oficiile postale de acolo, pentru preluarea anunturilor, la nivel local. Trebuie realizat tot sistemul… 

Piata bucuresteana suporta mai multe publicatii de acest fel?
 Suntem doua, de acest profil, in Bucuresti. si loc ar mai fi, dar nu acum. Adica, au fost perioade in care chiar nu faceam fata solicitarilor de anunturi. Am avut perioade in care chiar si pe noi ne-a surprins, prin volum, tirajul publicatiei. si la un moment dat eram depasiti din punctul de vedere al personalului nostru. Am zis „facem repede angajari”, dar nu poti sa pregatesti peste noapte o persoana sa lucreze intr-o publicatie de anunturi. si-atunci, se intarziau lucrurile, apareau sincope, apareau probleme, clientul devenea nemultumit pentru faptul ca el astepta ca un anunt sa apara azi, dar aparea in numarul urmator. Atunci ar fi fost oportun pentru un alt operator de anunturi sa apara langa noi si ar fi avut succes pe piata si sanse sa se dezvolte. Din fericire pentru noi, nu a aparut acel „cineva”. Iar azi nu mai are nici o sansa! Trebuie ori sa ai foarte multi bani si sa o faci pentru viitor…   Dar, oare ce mai merge bine in Romania de azi, ca afacere, ca sa faci bani? Poate doar daca-ti deschizi un bordel sau un magazin etno-botanic si vinzi cine stie ce ierburi, ori daca esti in cercurile politice si te ocupi de afacerile tale sau sa ai firma de ghicit! 

Dar in mediul politic nu se doreste, de pilda, legalizarea prostitutiei…
  Pacat! Ar veni multi bani pentru buget…  Ca si de la ghicitoare. Daca sunt clienti, de ce sa nu profite si bugetul statului?   

Va ameninta publicatiile on-line?
  Pericolul nu este imediat, dar acesta este trendul. Acum nu este o perioada in care sa ne putem lauda cu acumulari. si nici nu se pune problema unor investitii. Ne limitam cu cheltuielile la strictul necesar… tinem cat putem la segmentul de piata pe care il avem. Oferim  discounturi, oferim facilitati, fel si fel de avantaje clientilor, astfel incat sa-i convingem sa nu renunte la cheltuielile de publicitate. si asta, pentru ca in perioadele de criza economica si in momentul in care o firma intra in criza de lichiditati, primul buget care se anuleaza este cel de publicitate.  Este o grava eroare, pentru ca tocmai in astfel de perioade trebuie sa tintesti catre extinderea sferei de influenta si a cotei de piata, chiar pe seama celor ce renunuta la publicitate! Din pacate, sunt foarte putini cei care au inteles acest lucru… Eu, la un moment dat, chiar imi frecam mainile de bucurie, crezand ca vom avea multe solicitari, pe principiul enuntat anterior, conform caruia tocmai acum firmele vor „plusa” la publicitate, pentru a aduna clienti. Ori, din contra, treaba merge foarte greu! Iar atunci cand am vazut ca piata cade, am restrans si noi cheltuielile cat am putut de mult, le-am optimizat, ca se rezistam pe piata. Sunt analize pe care le faci numai in perioade de criza economica, deoarece – atunci cand lucrurile merg bine – nici macar nu-ti dai seama ca ai cheltuit inutil si ti-au fugit banii printre degete…

Exista o… „reteta”, in acest sens?
 Nu am stabilit o „reteta”, dar am constatat ca unele cheltuieli erau chiar inutile. De pilda, nici nu stiam ce economii poti sa faci daca renegociezi contractele cu companiile de telefonie! Economii neasteptat de mari, pentru mine! Sau cu alti furnizori de servicii. Am renegociat si contractele cu tipografiile, care oricum se renegociaza in fiecare an, dar acum am gasit un prestator care a avut o oferta chiar extraordinara! Pe de alta parte, incercam sa ne pastram clientii si sa atragem altii, noi, prin oferta noastra…

Mai ales ca, in perioade de criza economica, multi oameni incearca sa vanda cate ceva din casa…
 Pe acest segment mizez si eu. Sunt multi oameni care au multe obiecte de vanzare si pot apela la publicatia noastra, mai ales ca avem cele mai mici tarife de mica publicitate din piata…

Asta spuneti dvs…
 Nu spun eu, chiar asa este, daca faceti un studiu al pietei. Nu exista publicatie in Bucuresti care sa ofere tarife mai mici decat noi. si se poate verifica aceasta afirmatie! Am adoptat politica de a ne creste veniturile prin atragerea unui numar cat mai mare de oameni, care sa plateasca fiecare cate putin. in plus, ne ajuta si sistemul nostru simplu de acces. Orice om poate comanda anunturi, mergand la orice unitate postala din Bucuresti. De asemenea, orice agenie de publicitate preia anunturi pentru publicatia noastra! Mai mult decat atat, se pot trimite solicitari de anunturi si prin telefon sau prin Internet, de pe site-ul nostru, iar – in acest din urma caz – plata se face printr-un SMS de pe telefonul mobil. Este foarte comod. si – oricum – anunturile din publicatie sunt postate si pe site-ul nostru, pentru „internauti”. Astfel, incercam sa atragem cat mai multi clienti, indiferent de natura si de educatia lor. Dvs. aminteati de segmentul celor ce – la greu – isi vand din casa. Eu ma mai gandesc si la alti posibili clienti ai nostri. Este vorba despre piata celor care au fost disponibilizati in ultima perioada de timp, dar care – meseriasi fiind – cauta „vad” pentru serviciile pe care le pot oferi ei. De pilda, sunt instalatori sanitari foarte buni, care nu mai sunt angajati nicaieri. Sau faiantari, ori cei ce stiu sa zugraveasca si tot asa. Micii meseriasi. Acestia pot da anunturi, pentru a gasi angajamente particulare… si nu sunt putini, mai ales muncitori din contructii, de pe santierele care s-au inchis in Bucuresti.  

Ca sa faceti economii, ati recurs si la masura extrema a disponibilizarilor de personal?
 Nu, asta nu am facut niciodata! Dar nu am mai acordat majorari salariale, in 2009. Dar nici nu am redus salariile, iar oamenii au inteles perioada prin care trecem! Pe de alta parte, am redistribuit – ca sa spun asa – sarcinile de serviciu, incercand sa folosim la maximum resursele umane, in timpul programului de lucru. Adica, de exemplu, operatorii care doar introduceau anunturi, au fost solicitati sa se ocupe si cu sistemul web, sa treaca si la ghiseu, pentru a lucra direct cu publicul sau sa mearga pe teren, la clienti. in felul acesta a crescut randamentul lui, ca angajat si si-a pastrat locul de munca in firma, precum si salariul.

In publicatia „Anunt de la A la Z”, care este raportul intre marea si mica publictate?
 Este in functie de perioada. Acum, mai mult de 80% dintre solicitari vin din partea persoanelor fizice. insa, la un moment dat, in perioadele in care Romania era „pe val” din punct de vedere economic, circa 90% erau anunturi de mare publicitate, din partea companiilor. Mai existau si multe solicitari de mica publicitate din partea agentiilor imobiliare, ceea ce nu prea mai este cazul, acum. insa, in urma cu doi-trei ani, erau anunturi la greu din bazele de date de mii de apartamente ale firmelor care se ocupau cu tranzactiile imobiliare. Acum, foarte multe companii imobliare au disparut, iar unele chiar au lasat datorii mari in urma si acum ne luptam in justitie cu ele!

Ati acceptat sa publicati anunturi… „pe datorie”?
  in timp, am avut colaborari foarte bune si indelungate cu mari companii de acest gen, cu nume grele in piata de profil, asa ca au existat perioade in care am zis sa le ajutam la greu si am acceptat asa ceva. Ne-am gandit ca datoriile vor fi platite dupa ce se vor redresa din punct de vedere financiar, dar au pus lacat la usa, astfel ca am ajuns in instanta, sa vedem ce mai reusim sa recuperam.

Se spune ca trebuie sa te feresti mai degraba de prieteni…
 in afaceri nu prea exista prietenie! in prezent, in Romania exista o criza morala! Multa lume are surprize de genul acesta chiar in familie si au fost cazuri in care frate la frate si-au dat in cap. Ajungi la concluzia ca nu te poti increde in prieteni, daca nici in membrii familiei tale nu mai poti avea incredere, atunci cand este vorba de afaceri si de bani. in afaceri trebuie sa fii corect, cu tine si cu partenerii tai…

Nu se bate cap in cap aceasta afirmatie, cu opinia dvs anterioara, legata de lipsa prieteniei in afaceri?
 Nu, ele se completeaza! Corectitudinea si prietenia pot merge mana in mana. Pe de alta parte, nu inseamna ca – daca esti corect cu partenerul – trebuie sa-i fii si prieten. Esti doar partener de afaceri corect. Atat! De asemenea, daca esti prieten cu cineva, nu inseamna ca trebuie sa faci si afaceri cu el…

Se spune ca, daca esti prea corect in relatiile cu statul si platesti toate impozitele la timp, nu prea mai ai resurse sa supravietuiesti, ca om de afaceri…
  Asta este o alta discutie. inainte de a prelua functia actuala, la „Anunt de la A la Z”, am lucrat in alte domenii si – la un moment dat – am fost angajat de un sud-coreean, la firma sa din Romania. Astfel, din 1991, am inceput sa invat si eu economie, vazuta prin ochii unui capitalist… si el spunea asa: „Lumea zice ca afacerile sunt albe sau negre, dar cele mai bune sunt cele gri”. insa, atunci cand am ajuns la „Anunt de la A la Z”, in anul 2006, am constata ca tot ce se imtampla acolo este din categoria „afacerilor albe”, evidentiat foarte clar in contabilitate, darile catre stat au fost si sunt platite intotdeauna la timp si nu exista bani „negri”. Asa ca se pot face afaceri si daca esti corect fata de plata impozitelor. Este – intr-adevar – greu, pentru ca e greu sa tii pasul cu taxele si impozitele pe care trebuie sa le platesti, dar se poate!

Are rost sa va intreb daca aveti planuri de dezvoltare in acest an?
 Are rost, pentru ca va voi spune ca intentionam sa mai deschidem in Bucuresti inca doua-trei puncte de lucru…

Spuneati ca faceti economii…
 Da, dar piata chiriilor a devenit extrem de avantajoasa, acum, astfel incat este prea posibil ca un calcul economic sa ne arate ca plata chiriei se poate amortiza destul de repede prin incasarile generate de cresterea volumului de anunturi. De ce sa nu profitam de criza economica si de scaderea chiriilor?

Cum  vedeti piata anunturilor de publicitate, in 2010?
 Mai proasta decat in 2009! Cel putin din punctul meu de vedere, pe partea de publicitate. Mai ales ca, asa cum am spus, primul buget pe care o companie aflata in dificultate il reduce este cel de publicitate.

Unii spun ca vom iesi din criza, in acest an…
 Hai sa fim seriosi! Sa-mi spuneti si mie, ca sa ma bucur, cand va anunta cineva anul asta ca am iesit din criza. Nu vad cum! Dar sper ca masurile luate sa ne ajute sa depasim aceasta perioada grea si sa reusim si in 2010 sa pastram publicatia in piata. Nu va fi simplu, dar eu sunt optimist…
( Sorin Ioan Rosu, interviu preluat din revista Business Point, varianta print, nr 47)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here