Recent, controlorii de trafic aerian de la ROMATSA au facut greva de avertisment, pe timp de doua ore.
Pornind de la acest eveniment, Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania a publicat cateva informatii utile pentru pasagerii companiilor de transport aerian care se vor confrunta, in viitor, cu situatii similare.
Astfel, pasagerii care au zborurile intarziate sau anulate ca urmare a unei astfel de greve, au urmatoarele drepturi:
– in primul rand, ei trebuie sa fie informati asupra drepturilor pe care le au chiar de catre cei care au organizat protestul respectiv;
– pe de alta parte, pasagerii trebuie sa primeasca mese si racoritoare, in cantitati proportionale cu timpul de asteptare pana la incheierea grevei si reluarea activitatii companiei aeriene;
– de asemenea, ei au dreptul sa li se permita efectuarea a doua apeluri telefonice gratuite;
– in cazul in care nu au primit mese si racoritoare, pasagerii sunt sfatuiti sa pastreze bonurile si chitantele pentru sumele cheltuite personal in acest sens, pentru ca – ulterior – sa poata solicita banii inapoi de la compania aeriana respectiva.
in privinta compensatiilor prevazute pentru anulari si intarzieri prelungite de zboruri (este vorba despre ajungerea la destinatie cu o intarziere egala sau mai mare de trei ore), situatia pasagerilor trebuie analizata de la caz la caz, impreuna cu masurile luate de compania aeriana, pentru a limita prejudiciul cauzat pasagerilor.
Trebuie stiut, insa, ca greva poate fi considerata o imprejurare exceptionala, ce exonereaza companiile de transport aerian de la plata acestor compensatii. Dar acest lucru este realizat, de obicei, de instantele de judecata. (Daniel Negut)