In fiecare an, pe  9 iunie se serbeaza Ziua Mondiala a Acreditarii si in acest an acentul se pune pe importanta pe care rolul acreditarii il joaca in facilitarea comertului in intreaga lume, atat in interiorul cat si in afara frontierelor nationale.

In prezent, globalizarea inseamna ca cei mai multi dintre noi se bucura si se bazeaza pe un numar si o gama larga de produse si servicii provenite din afara granitelor. Comertul international reprezinta o parte semnificativa a produsului intern brut al celor mai multe tari – cele mai recente cifre furnizate de Organizatia Mondiala a Comertului (pentru 2011) aratand ca valoarea in dolari a comertului mondial cu marfuri este de 18.2 miliarde de dolari, iar valoarea exporturilor mondiale de servicii comerciale este de 4.1 miliarde de dolari.

In acelasi timp, toate tarile, si toate sectoarele de piata, au inregistrat o crestere a numarului de reglementari tehnice voluntare si obligatorii, standarde, proceduri de inspectie, certificare si incercare. in general, acestea sunt introduse pentru a satisface cerintele legitime de calitate si de securitate pe care consumatorii, intreprinderile, autoritatile de reglementare si alte organizatii le au fata de bunuri si servicii, indiferent de tara lor de origine.

Este vital, nu numai pentru persoane fizice si organizatii, ci si pentru sanatatea economica la nivel national si international, ca produsele si serviciile sa poata trece frontierele pentru a satisface cererea la nivel mondial, fara a provoca un risc pentru sanatatea si securitatea persoanelor sau a mediului.

Dar, in aceste conditii economice pline de provocari, este de asemenea vital ca aceste reglementari si standarde – care pot varia de la tara la tara – sa nu fie prohibitiv de costisitoare sau impovaratoare pentru mediul de afaceri si ca acestea sa nu reprezinte bariere tehnice care sa impiedice accesul la pietele interne sau oportunitatile de export.

Evaluarea conformitatii acreditata este un instrument care ajuta companiile nu numai sa se conformeze efectiv si eficient cu reglementarile si standardele, dar, de asemenea, sa obtina si un avantaj competitiv din aceasta, care sa le permita extinderea pe noi piete.

Functionand in interes public, in toate sectoarele de piata, acreditarea determina competenta tehnica, fiabilitatea si integritatea organismelor de evaluare a conformitatii, care sunt organizatii care verifica conformitatea si conformarea cu standardele si reglementarile prin incercare, verificare, inspectie si etalonare. Acreditarea realizeaza acest lucru printr-un proces de evaluare 2 transparenta si impartiala fata de standardele recunoscute la nivel international si fata de alte cerinte.

Intreprinderile care furnizeaza sau primesc rezultatele evaluarii conformitatii acreditate pot furniza dovezi credibile de conformare cu standardele internationale, care pot fi utilizate pentru a le distinge de concurentii lor. intr-adevar, un numar tot mai mare de organizatii, atat in sectorul public cat si privat solicita incercari, inspectii sau certificari acreditate, ca o conditie prealabila in cadrul licitatiilor pentru obtinerea contractelor.

Suplimentar fata de cresterea pietelor potentiale, evaluarea conformitatii acreditata poate salva, inalte moduri, timpul si banii cheltuiti de mediul de afaceri. De exemplu, prin furnizarea unui cadru pe baza caruia acestia pot face alegeri eficiente si informate cu privire la furnizori, permitandu-le mai mult timp sa se concentreze pe dezvoltarea afacerii.

Mai mult, cum acreditarea este recunoscuta pe plan international, aceasta poate deschide usile atat pe piata interna cat si pe piata internationala.

Scopul principal al IAF si ILAC este de a stabili acorduri multilaterale intre organismele de acreditare membre, pe baza evaluarii si acceptarii reciproce a sistemelor de acreditare. Aceste aranjamente sporesc acceptarea produselor si serviciilor la nivel transfrontalier prin eliminarea necesitatii de a efectua incercari, inspectii sau certificari suplimentare, de fiecare data cand produsele/serviciile sunt realizate intr-o alta tara. Acest lucru ajuta la reducerea birocratiei si a costurilor suportate de mediul de afaceri si contribuie la eficienta operationala.
Prin urmare, acreditarea actioneaza ca un catalizator pentru economiile nationale in doua moduri -prin a ajuta companiile autohtone sa castige teren in mediul de afaceri la nivel international si prin promovarea increderii in importurile din alte tari.

Acordurile multilaterale ofera, de asemenea, guvernelor si autoritatilor de reglementare, o recunoastere pe plan international prin care este demonstrata conformitatea cu standardele si alte cerinte. Conferind incredere in procesul de evaluare a conformitatii, prin sustinerea oferita de acreditare, standardele pot fi utilizate pentru a furniza o abordare mai facila a domeniului reglementat, care la randul sau ar conduce la proceduri mai putin birocratice pentru mediul de afaceri.

Cu ocazia sarbatoririi Zilei Mondiale a Acreditarii vor avea loc in peste 90 de tari evenimente majore, campanii de presa, workshop-uri si seminarii, pentru a creste gradul de constientizare a valorii pe care o are acreditarea in sustinerea comertului global. Pentru mai multe detalii, contactati organsimele locale de acreditare.

Pentru a sarbatori aceasta zi, o brosura de promovare este disponibila pentru descarcare pe paginile de web ale ILAC si IAF.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here