Intr-o Romanie in care planurile economice  se schimba trimestrial, intr-un domeniu atat de strans legat de macroeconomie cum este cel al imobiliarelor, planurile de afaceri sunt greu de facut. Toata lumea lucreaza cu mai multe planuri de rezerva si isi calculeaza cifra de afaceri luand in calcul cel mai grav caz cu putinta. Și totusi, putini sunt cei care cred ca lucrurile ar putea sa degenereze pana acolo unde ar fi nevoie de aplicarea celor mai pesimiste planuri.

Daca investitorii noi nu mai gasesc Romania drept cel mai bun loc in care sa isi plaseze banii, investitorii vechi, care au deja afaceri aici si a gasit o cale de a face fata crizei nu au de gand sa se retraga. “in planul nostru pentru 2011 este cresterea stocului de locuinte. Suntem deja in cautare de proiecte vandabile, am anuntat si bugetul de achizitii: 45 de milioane de euro. Avem si discutii cu potentiali clienti, deci nu avem nici pe departe o viziune fatalista asupra anului acesta. Vremurile dificile se traduc, pentru cei care stiu sa faca afaceri, in strategii mai complexe pe toate planurile: vanzari, marketing, promovare. De asemenea, vitala e intelegerea psihologiei clientului in aceasta perioada. Daca ii oferi un lucru de care are nevoie la un pret care il avantajeaza, atunci nu va ezita sa cumpere.” (Nimrod Zvik, director marketing Be Igloo).

Totusi, faptul ca investitorii noi nu mai intra pe piata, fie chiar si cei mici, afecteaza o nisa a imobiliarelor: imobiliarele de lux. “Cei mai importanti clienti pe segmentul de lux au fost intotdeauna investitorii. Ei sunt, in conditii normale, cei care au apetitul pentru achizitii importante. Dar in acest moment, ei au disparut cu desavarsire. Asa ca proprietatile de peste cateva milioane de euro isi asteapta clientii cu lunile. Deci pentru 2011, noi ne-am inarmat cu multa rabdare si cu speranta ca vor exista semnale care sa aduca investitii la noi in tara.” (Ștefan Nita, Luxury International)

Vremurile speciale cer si masuri speciale. Reprezentantii Green City inteleg ca problema cea mai mare a momentului este finantarea si incearca sa ofere clientilor cele mai bune preturi prin masuri de reorganizare a afacerii. “Politica noastra de preturi este oricum foarte avantajoasa pentru clienti, dar acum incercam sa ii protejam in mod special pe primii nostri clienti, care au cumparat case inainte sa se inaspreasca vremurile si acum nu mai fac fata cheltuielilor. Pentru ei, dar si pentru viitorii clienti, implementam un plan de restructurare a afacerii. Pana cand acesta va fi aplicabil, lucrurile merg normal. in ultimele zile ale lui 2010 si primele zile ale lui 2011 am finalizat 5 tranzactii, deci am inceput anul cu dreptul.” (Alexandru Petrescu, director vanzari Green City)

Agentiile imobiliare sunt de parere ca si in 2011 se vor vinde cel mai bine apartamentele cu suprafete mici, care au deci si pretul mai mic. De asemenea, avantajati vor fi proprietarii care reusesc sa inteleaga faptul ca trebuie sa ceara un pret corect, adaptat pietei, daca vor sa isi vanda locuinta. “inca exista proprietari care se joaca cu preturile. O categorie este reprezentata de cei care arunca apartamentul pe piata cu un pret mare si scad treptat cand vad ca nu ii suna nimeni. O alta categorie este reprezentata de proprietarii care din contra, scot la vanzare cu preturi foarte mici, poate chiar nejustificat de mici, si cand vad ca apartamentul e cautat, cresc pretul. Deci anul 2011, va fi ca si anul 2010, un an de lamurit clientii, fie ei proprietari sau cumparatori, de faptul ca si in criza exista o valoare reala a locuintelor, iar un pret dus departe de aceasta valoare nu are cum sa fie constructiv.” (Andrei Rusu, director Vission House)

Astfel, jucatorii de pe piata imobiliara intra in 2011 cu planuri de a-si continua proiectele actuale, pregatiti pentru orice noutate ar putea sa apara la nivel de decizii economice si cu certitudinea ca oamenii de afaceri experimentati pot face fata oricarei situatii ar putea sa apara.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here