Rentabilitatea capitalului uman din Romania a crescut cu 4% anul trecut, la 1,3, indicator masurat ca fiind venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetara, euro, dolar sau leu, platita de angajator sub forma de remunerare, potrivit studiului PwC Saratoga 2014.

Privita in context european, rentabilitatea capitalului uman din Romania este mai mare cu 16% decat media europeana (1,12) si decat media tarilor din Europa Centrala si de Est (1,28), se arata intr-un comunicat al PwC Romania, citat de Mediafax.

„In conditiile in care veniturile companiilor din Romania nu au crescut semnificativ anul trecut, iar costurile salariale au ramas relativ constante, cresterea usoara fata de anul precedent a fost data de eficientizarea costurilor indirecte ale companiilor, desi s-au remarcat si o serie de investitii de anvergura in sisteme informatice moderne care au dus la o imbunatatire a productivitatii”, a declarat Horatiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de servicii de consultanta in resurse umane, PwC Romania.

La nivel de sectoare de activitate, se observa o evolutie pozitiva a rentabilitatii capitalului uman in sectorul serviciilor financiare (de la 0,92 la 1,97). Pe de alta parte, rentabilitatea a scazut in sectoarele farmaceutic (1,6 versus 2,01 in anul precedent), bunuri de larg consum (1,23 versus 1,5 in anul precedent) si produse industriale (1,11 versus 1,34 in anul precedent) si s-a mentinut la acelasi nivel in sectorul de retail (1,03).

Potrivit PwC, companiile au continuat sa investeasca in dezvoltarea angajatilor, inregistrandu-se o crestere a numarului de ore de training per angajat (18 ore, fata de doar 15 ore in anul precedent). Pe de alta parte, costul asociat acestui tip de activitate a scazut (105 euro per angajat fata de 135 euro per angajat in anul precedent).

„Acest lucru arata ca organizatiile inteleg nevoia de a investi in dezvoltarea angajatilor, insa au devenit din ce in ce mai inovative in ceea ce priveste derularea programelor specifice, orientandu-se catre solutii eficiente din punct de vedere al costurilor cum ar fi platformele de e-learning sau cursurile la distanta”, a declarat Nicoleta Dumitru, manager, Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania.

Numarul de ore de training oferit de organizatiile din Romania este aliniat cu mediile europene (18 ore per angajat la nivel european si 19 ore in cazul tarilor din Europa Centrala si de Est), insa costurile sunt mai mici (105 euro per angajat in Romania fata de 210 euro in Europa si respectiv 170 euro per angajat in CEE).

Studiul PwC Saratoga Romania 2014 prezinta date exhaustive referitoare la indicatori de eficienta ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 80 de companii participante din cinci ramuri economice (industria farmaceutica, industria bunurilor de larg consum, produse industriale, retail si servicii financiare).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here