Alimentele de baza, intretinerea locuintei, medicamentele si abonamentele lunare de transport – adica produsele si serviciile care compun cosul minim de consum pentru imediata necesitate – se scumpesc intr-un mod alarmant pentru ca statul le trateaza fiscal la fel de agresiv ca si pe celelalte articole mai putin necesare in viata de zi cu zi. Costurile inevitabile ale vietii au crescut cu peste 50% in anii de criza, pentru ca presiunea fiscala este la fel de mare in cazul lor ca si la categoria produselor de lux, arata un studiu al companiei de consultanta Golden Mind&Spirit. Presiunea fiscala nu este data doar de TVA (taxa care ar trebui redusa la toate produsele de imediata si inevitabila utilizare, nu doar la alimente), ci si de supraimpozitarea industriilor care furnizeaza populatiei produsele de stricta necesitate. O reducere a acestei presiuni fiscale numai cu cinci puncte procentuale, pe intregul lant de la productie la consum, ar preveni cresterea costurilor vietii, iar in cazul unor sortimente ar aduce ieftiniri de pana la 15-20%.

Nicio diferenta intre lux si strictul necesar

Deocamdata, nu putem decat sa constatam ca, in cazul unor alimente precum uleiul, malaiul, painea, zaharul sau ouale, producatorii sunt impozitati cu aceeasi agresivitate ca si operatorii din industrii din categoria premium, precum mobila, aviatia, sectorul de electronice si electrocasnice sau navele de lux. Fiscal vorbind, fabrica de avioane este totuna cu cea de ulei sau zahar, santierul naval e la fel de important ca si brutaria, crescatoria de pasari e in aceeasi „oala“ cu prelucrarea lemnului. Asta pentru ca si unele, si celelalte, au de suportat o presiune similara a taxelor si impozitelor. Diferenta dintre ele se vede, insa, pe facturi: mobila sau masina de spalat nu se mai pot scumpi (la aceste articole se mai poate amana achizitia), dar alimentele, incalzirea, salubritatea, abonamentul de transport, combustibilii sau articolele de igiena personala au preturi tot mai mari, pentru ca aici cererea este garantata, iar oamenii nu pot evita achizitia lor.

Guvernul trebuie sa faca din reducerea presiunii fiscale o prioritate nationala

Reamintim ca, potrivit statisticilor oficiale, mai mult de 60% din romani castiga sub 1.500 de lei lunar, astfel ca sunt nevoiti sa achizitioneze numai produse si servicii de stricta necesitate. De aici rezulta ca protejarea populatiei fata de cresterea costurilor vietii ar trebui sa fie o prioritate nationala, iar aceasta protectie trebuie realizata in primul rand prin relaxarea fiscalitatii ce preseaza industriile furnizoare.
Reducerea impozitelor si taxelor la nivelul producatorilor, concomitent cu scaderea cotei de TVA la alimente, marfuri si servicii strict necesare ar aduce o parte din evaziune la lumina si – cel mai important – ar asigura un trai decent pentru populatia saracita de criza a Romaniei. Sunt masuri care nu necesita eforturi bugetare, ci numai o atentie sporita si actiuni concrete din partea Guvernului.

Caracteristicile produselor de imediata necesitate:

– sunt strict necesare oricarei categorii de consumatori;
– au cererea garantata, astfel ca distribuitorii au mereu tendinta de a le scumpi;
– in anii de criza, acestea s-au scumpit cel mai mult (in medie, cu peste 50% din 2008 pana la finele lui 2011);
– peste 60% din populatia tarii traieste NUMAI cu astfel de produse si servicii, avand salarii mai mici de 1.500 de lei lunar;
– evaziunea fiscala are cele mai mari proportii la fiecare din aceste produse;
– industriile producatoare sunt cele mai vitregite, pentru ele statul nu are politici de protectie sau dezvoltare.

Lista produselor si serviciilor de stricta necesitate la care ar trebui sa scada presiunea fiscala pe intreg lantul productie-consum:

I. ALIMENTE DE BAZa
Paine
Lapte
Branza
Carne
Peste
Legume
Fructe
Zahar
Ulei
Oua
(Atentie, se ia in considerare numai produsul de baza, nu si derivatele acestora)

II. MaRFURI NEALIMENTARE
imbracaminte de baza
incaltaminte
Detergenti
Sapun
Articole de igiena
Medicamente de prim ajutor
Combustibili (pot intra de la lemne de foc la motorina si benzina)
Termoficare
Gaze
Energie electrica

III. SERVICII
Apa, canal, salubritate
Chirie
Educatie
Igiena si cosmetica periodica (frizerie, coafura etc.)
Transport urban (abonament)
Transport CFR
Cablu-TV (abonament)
Telefonie (abonament)

Dan Matei Agathon
Clement Sava

Analiza Golden Mind & Spirit

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here