Consiliului Concurentei a sanctionat companiile OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI Romania, MOL Romania Petroleum Products si Lukoil Romania cu amenzi ce cumuleaza 880,5 milioane lei (205 milioane de euro), reprezentand aproximativ 3% din cifrele de afaceri realizate in anul 2010. Sanctiunea reprezinta un record pentru Romania si singura pe piata carburantilor din UE.

Pana acum topul amenzilor aplicate de Consiliul Concurentei sunt 147,9 milioane lei pentru Orange Romania, 120,3 milioane lei pentru Vodafone Romania, 103,3 milioane de lei, Compania Nationala Posta Romana, toate pentru abuz de pozitie dominanta.Presedintelui Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu a afirmat marti, intr-o conferinta de presa, ca instuitutia pe care o conduce a constatat ca exista dovezi ca respectivele companii s-au inteles in perioada 2007-2008 sa retraga de pe piata sortimentul de benzina ECO Premium care le genera sub 20% din vanzari si reprezenta mai putin de 5% din cifra de afaceri.

„Romania este o economie de piata si fiecare companie face ce vrea cu marfa ei. Ceea ce interzice insa legea concurentei este ca firmele concurente sa schimbe informatii si sa-si armonizeze comportamentul”, a adaugat seful Consiliului Concurentei.

Companiile au motivat decizia prin scaderea cererii pentru acest sortiment si blocarea lantului logistic.

„Era dreptul lor sa o faca, dar individual. Pentru a nu pierde cota de piata au stabilit sa retraga impreuna sortimentul”, a aratat Chiritoiu. El nu precizat valoarea exacta a amenzilor si procentajul din cifra de afaceri pentru fiecare companie, mentionand doar ca pentru OMV Petrom amenda a fost „un pic peste 3%” pentru ca a a avut circumstante agravante, fiind initiatorul acestei intelegeri, iar la ceilalti sub 3%. Desi nu a participat la discutiile dintre companii, Rompetrol a fost sanctionta „pentru ca stia ce fac ceilalti si a actionat in consecinta”.

Rompetrol a anuntat ca va contesta in instanta decizia Consiliului Concurentei, pe care o considera nelegala si neintemeiata.

Chiritoiu a aratat ca MOL a fost prima companie care a retras sortimentul de pe piata, iar Rompetrol ultima.”Este foarte posibil sa ajungem in instanta. Companiile au fost instiintate ieri (luni, n.r.). intr-o luna vor primi decizia si vor avea 30 de zile sa se hotarasca daca vor veni in instanta. Ar fi putut avea posibilitatea sa recunoasca fapta pentru a-si reduce sanctiunea”, a spus Chiritoiu.

El a adaugat ca „in mod normal” companiile ar trebui sa plateasca acum amenda, iar la sfarsitul ciclului judiciar, care dureaza in medie 3 ani, sa se stabileasca daca isi vor recupera banii. Chiritoiu a mentionat ca exista posibilitatea suspendarii amenzii, acceptata uneori de instanta.

„Chiar daca instanta suspenda amenda, companiile vor trebui sa plateasca o cautiune de pana la 20% din valoarea acesteia, conform legii. Nu stiu cum va proceda instanta”, a explicat oficialul.

Dovezile au fost culese in 2009, iar potrivit Consiliului Concurentei, companiile in cauza au schimbat mail-uri si au participat la intalniri privind decizia comuna de a retrage produsul de pe piata.

„Sper ca atunci cand oamenii vad acest nivel de sanctiuni sa se gandeasca de doua sau de trei ori inainte de a incalca legea”, a adaugat seful autoritatii.

intrebat daca amenda se va regasi in pretul benzinei, Chiritoiu a afirmat ca „in mod normal nu”.

„Companiile ne explica ca preturile lor depind de cotatiile internationale”, a mai spus Chiritoiu.

Investigatia pe piata carburantilor a fost inceputa in 2005 si reluata in 2009. (Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here