images[3]Peste 50% dintre romanii care locuiesc in mediul urban vor cheltui mai putini bani pentru sarbatorile de iarna din acest an, comparativ cu 2008, bugetul acestora fiind afectat de criza financiara, conform datelor celui mai recent studiu de piata realizat de Mednet Marketing Research Center.

Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 16 – 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.

Potrivit Mednet, actuala criza financiara afecteaza si sarbatorile de iarna ale romanilor, bugetul mediu alocat pentru Craciun si Revelion fiind de 1.523 lei, aproximativ 52% dintre respondenti declarand ca aceasta suma este mai mica decat cea alocata anul trecut.

Astfel, pentru produse alimentare ocazionate de sarbatorile de iarna, respondentii vor sa cheltuie in medie 556,13 lei, pentru 47,6% dintre persoanele intervievate aceasta suma fiind mai mica fata de cea alocata anul trecut pentru aceasta categorie de cheltuieli.

Produsele nealimentare specifice sarbatorilor de iarna (brad, ornamente, imbracaminte, incaltaminte) au o pondere mai mica in bugetul de cheltuieli, orasenii alocand in medie 321,09 lei acestei categorii de produse. Ca si in cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 45,3% dintre respondenti.

Potrivit studiului, reducerea cheltuielilor pentru sarbatorile de iarna se va face in doua directii. in primul rand, orasenii vor renunta in totalitate la anumite produse, pe care anul trecut le-au cumparat, cum ar fi ornamente pentru bradul de Craciun (70,4% dintre intervievati), bradul de Craciun (56,5%), bauturile alcoolice (40,9%), prajituri/cozonaci (32,7%), dar si alte tipuri de produse printre care electronice si electrocasnice, imbracaminte si incaltaminte, bijuterii, cosmetice si parfumuri, excursii si produse de lux. Totodata, pesoanele intervievate intentioneaza sa cumpere in cantitate mai mica sau mai ieftine produse precum carnea, legumele sau fructele.

in ceea ce priveste excursiile organizate in perioada sarbatorilor de iarna, in jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.312,50 lei.

De asemenea, si bugetul alocat iesirilor in oras, la restaurant, in perioada Craciunului si a Revelionului, este pentru 47,3% dintre respondenti mai mic decat anul trecut, fiind, in medie, 346,28 lei.

Bugetul pentru cadouri a fost si el afectat de criza, avand o valoare medie de 526,82 lei, fiind pentru aproape 50% dintre participantii la studiu mai mic ca anul trecut.

Chiar daca suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mica sau cel mult egala cu cea de anul trecut, 81,4% dintre persoanele intervievate intentioneaza sa cumpere totusi cadouri cu ocazia sarbatorilor de iarna.

Tipurile de cadouri pe care respondentii intentioneaza sa le cumpere sunt articolele de imbracaminte/incaltaminte (54,5%), cosmetice/parfumuri (37,4%), jucarii (30,6%), ciocolata/cafea (20,4%), carti (17,4%) si bijuterii/ceasuri (14,8%) etc.

Cei care au declarat ca nu vor cumpara cadouri (18,6%) sunt persoanele cu varsta peste 55 ani, care nu mai au copii sub 18 ani, au venituri mai mici de 2.000 lei pe familie si se declara afectati de criza in „foarte mare masura” si „in mare masura”.

Peste jumatate (52,6%) dintre participantii la studiu nu obisnuiesc sa stabileasca un buget pentru sarbatorile de iarna, in timp ce numai 33,4% fac acest lucru cu regularitate, iar 12,9% vor stabili unul pentru anul in curs.

Totusi, procentul celor care economisesc bani pentru sarbatorile de iarna este ridicat, respectiv 45,4%.

Exista si respondenti (6,1%) care intentioneaza sa imprumute bani pentru sarbatorile de iarna din acest an.

Mednet Marketing Research Center activeaza in domeniul cercetarii de piata din anul 2000. (Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here