remarcã Florin Micu, publisher al grupului AutoExpert Media

 

AutoExpert este nucleul celui mai important Grup Media Auto din România, cu adresabilitate cãtre o gamã largã de cititori – de la pasionații care judecã emoțional automobilul (Revista AutoExpert și www.autoexpert.ro), la cei judicioși, care administreazã mașini de serviciu (revista FloteAuto și www.floteauto.ro), de la iubitorii de adrenalinã (revista MotorXpert și www.motorexpert.ro), la pasionații de libertate pe apã (revista YachtExpert și www.yachtexpert.ro), ori de la doamne (www.missalauto.ro), la copii (Colecția AutoExpert Junior). Grupul AutoExpert Media cuprinde peste 60% din presa auto-moto din România, iar Florin Micu este, din anul 2024, și singurul membru român al prestigiosului juriu European Car Of The Year, cel care, de peste 60 de ani, oferã cel mai dorit trofeu al pieței auto europene. Am discutat cu Florin Micu despre piața auto din țara noastrã.

 

Cum caracterizezi piața auto din România, în ultima perioadã?

Piața auto din România este, în continuare, total dependentã de Programul Rabla. Din pãcate, în acest an, guvernul a fãcut o mare greșealã, vis-a-vis de piața auto și abia pe 23 aprilie a anunțat ministrul Mediului, pe Fb, cã a trimis la Monitorul Oficial varianta finala a bugetului AFM, iar a doua zi, într-o intervenție tot pe Fb, Mircea Fechet a precizat care este valoarea din acest an a ecotichetelor. Aunțul ministrului a venit foarte târziu!

S-a mai întâmplat pânã acum ca Programul Rabla sã înceapã așa de târziu?

Nu! Singura explicație este cã guvernul nu are bani, astfel cã a amânat cât mai mult diverse programe – printre care și acesta – pe care probabil cã le considerã neesențiale!

De ce ar trebui sã considerãm cã Programul Rabla este esențial? Esențial înseamnã mai mult decât important…

Spuneam cã piața auto din țara noastrã a devenit dependentã de acest program. Cel mai rãu lucru este cã amânarea acestuia, practic, a blocat piața! De aceea Programul Rabla este esențial, nu doar important. Pentru cã foarte mulți dintre potențialii cumpãrãtori de autoturisme noi – posesori de mașini vechi – au așteptat începerea programului, ca sã profite de facilitãțile oferite.

Care este structura parcului auto din România, în functie de tipul de combustibil?

Conform datelor oficiale, dupã primul trimestru din 2025, motorizãrile pe benzinã și mild hybrid benzinã au ajuns la 62,5% din piațã, crescând cu 26,5 procente, fațã de perioada similarã de anul trecut. În schimb, autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, au scãzut cu 42,4% și dețin acum o cotã de piațã de 11.3 procente din total. Autoturismele full electrice se aflã la numai 2,7%, dupã ce – în luna martie a anului trecut – aveau 7,3 la sutã din piața auto româneascã.

Eu înțeleg aeastã scãdere a mașinilor electrie tocmai prin ceea ce ai spus cu privire la blocarea pieței, acum. Mașinile electrice, mai scumpe, nu prea au mai fost cumpãrate în acest an, deoarece potențialii clienți au așteptat noile ecotichete din Programul Rabla 2025, în valoare de 7.500 de euro…

Dar aș vrea sã vorbim acum despre industria auto din România. Care a fost evoluția acesteia?

Mașinile autohtone au noroc prin faptul cã Dacia livreazã pe piața europeanã cele mai ieftine mașini din segmentele lor. De altfel, Dacia Sandero a fost, anul trecut, cea mai vândutã mașinã din Europa, ceea ce reprezintã un lucru remarcabil. În condițiile în care prețul general al celorlalte mãrci în piața europeanã s-a dublat, practic, în ultimii 5 ani, Dacia a devenit o alegere raționalã din ce în ce mai cãutatã. Așa se și poziționeazã Dacia, autointitulându-se SMART BUY, adicã “alegerea/cumpãrarea intelligentã“. Eu spun “alegerea raționalã“. Pentru cã Dacia îți oferã astãzi – indiferent de segmental pe care îl alegi, de la Sandero, pânã la noul Bigxter – un confort decent, performanțe rezonabile, la un preț corect.

Vorbind despre mașinile produse la noi, și Fordul este pe val și produce modelul Ford Puma Electric, care se vinde foarte bine în Europa.

Care este, acum, raportul dintre așa-numita “poziția scialã” (mai mult auto-proclamatã) și marca mașinii pe care o conduci? Mai conteazã așa de mult ca în trecut, când mulți își luau mașinã scumpã, doar ca sã se laude la vecini și prieteni?

Depinde foarte mult de educația omului. În lumea civilizatã, pentru oamenii educați, automobilul nu reprezintã neapãrat un status! În Franța, Elveția, Germania, eu am cunoscut miliardari care mergeau cu mașini absolut normale, care nu ieșeau cu nimic în evidențã pe stradã. Ori, în România, mașina reprezintã foarte mult în materie de status. ªi constatãm cã foarte mulți români își cumpãrã mașini scumpe nu pentru ei și necesitãțile lor, ci pentru cei care-i vãd la volan, pentru vecini, pentru prieteni… De multe ori, în București, mergi prin cartiere și vezi în parcãrile dintre blocuri – unde un apartament nu depãșește 100.000 de euro – mașini care costã 60-70 de mii de euro! Sã fiu bine înțeles, nu spun cã acei oameni, dacã au bani, nu au voie sã-și cumpere mașini scumpe, dar mi se pare un nonsens ca valoarea mașinii sã concureze cu prețul apartamentului în care stai.

În materie de mașini, se poate spune cã ceea este scump este și bun, ori ce este ieftin e și de calitate proastã?

Stastica ne dã rãspunsul correct. Dacã ne uitãm pe studiile de fiabilitate ale mașinilor din ultimii 30 de ani, majoritatea clasamentelor sunt conduse de mãrci medii, ca sã le spunem așa, ca preț.

Ce înseamnã o mașinã “confortabilã“? Sã fie scumpã?

Totul este relativ. Eu, de exemplu, am mers peste 1.500 km non-stop, în 18 ore, cu prima generație de Dacia Logan. Este adevãrat cã am fost doi șoferi, un drum rapid pânã la Genova. Nu m-am plâns de lipsã de confort de nici un fel! Nu m-a durut spatele, nici picioarele, nu m-a durut nimic, iar mașina s-a comportat foarte bine! Deci, de foarte multe ori ne acoperim artificial aceastã dorințã de a epata, prin nevoia unui confort. Pe de altã parte, mai nou, dacã vã uitați cu atenție pe strãzile orașelor mari, veți vedea SUV-uri mari, mașini mari, conduse de femei. Deci, persoanele respective carã douã tone de fier dupã ele, ca sã-și ducã la școalã copilul, ori sã meargã la birou sau la cumpãrãturi și înapoi. Iarãși, nu vreau sã fiu înțeles greșit, dar mi se pare un nonsens! Iar dacã întrebi de ce e nevoie de o mașinã artât de mare pentru câțiva kilometri, proprietarul mașinii, de regulã soțul, zice cã soția lui trebuie sã fie în siguranțã. Asta, în condițiile în care în marile orașe mai mult stai decât mergi, la acele ore.

Se poate afirma cã existã mașini mai potrivite pentru femei, iar altele pentru bãrbați?

Nu! Dar eu mi-aș dori sã ajungem la un asemenea grad de civilizație, încât sã ne cumpãrãm mașini potrivite pentru nevoile noastre normale. Nu pentru vecini sau prieteni, nu ca sã vadã lumea din jur cã am bani…

Ce ne poți spune despre situația pe piața auto europeanã și mondialã?

Pe piața europeanã asistãm la creșterea prețurilor mașinilor, care s-au dublat, practic, în utlimii 5 ani. Sigur, producãtorii dau vina și pe Green Deal, impus de Uniunea Europeanã, care-i obligã sã respecte noi norme de poluare din ce în ce mai stricte, dar nici asta nu justificã o creștere a prețurilor așa de mare.

Totuși, noile restricții aduse de Green Deal a provocat și probleme serioase producãtorilor auto europeni…

Da, sunt reguli impuse cu forța de Uniunea Europeanã care, practic, i-au obligat pe toți producãtorii auto sã opreascã producția de mașini clasice vandabile, care aveau un preț decent, pentru a-și extinde portofoliul cu mașini electrice. Ori, asta a însemnat inclusiv închiderea unor fabrici care produceau componente pentru mașini convenționale, în condițiile în care mașinile electrice nu se vând atât cât doreau cei de la Bruxelles! Sunt game întregi de mașini care au dispãrut de pe piațã! De exemplu, Ford nu mai are o gamã europeanã! Avea Fiesta, Focus, Mondeo, care nu se mai fac din cauza acestui Green Deal.

Este afectatã și România de aceste schimbãri a structurii de piațã…

Într-adevãr! Industria orizontalã de componente auto din România avea o cifrã de afaceri de aproximativ 13 miliarde de euro pe an! Acum, presa primește aproape sãptãmânal comunicate cu noi concedieri la aceste fabrici, chiar închideri de unitãți. Este o undã care se propagã.

Cum va fi anul 2025 pentru piața auto din România?

E de bine, totuși! Am spus deja cã atât Dacia, cât și Ford o duc bine. Iar piața auto din România o va duce și mai bine, pentru cã sunt zvonuri cã vom avea un al treilea producãtor auto în țarã, probabil chinez…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here