În ciuda popularității sale în creștere, nimeni nu ar putea garanta că sectorul vegetal va rămâne pe o traiectorie de creștere, potrivit unui recent raport asupra domeniului.

Comitetul pentru schimbări climatice din Marea Britanie a declarat că publicul trebuie să reducă consumul de carne și lactate cu 20% până în 2030 pentru a reduce emisiile de carbon. Conform analizei, sectorul vegetal a cunoscut, de asemenea, o creștere rapidă, dublându-se ca mărime în doar patru ani.

Dar un nou raport al agenției de comunicații Lexington avertizează că, deși publicul poate fi deschis să caute alternative la carne, doar o minoritate a consumatorilor britanici susține eliminarea totală din dietele lor a acestui aliment.

Asociația britanică de procesare a cărnii remarca faptul că „industria cărnii este de peste 11 ori mai mare din punctul de vedere al vânzărilor valorice”, comparativ cu cea a alternativelor la carne, adăugând că este clar că respectiv categorie cu care se comparau pornește de la o bază mică (fapt care îi conferă un ritm de expansiune mai accelerat, la prima vedere; astfel o creștere cu o unitate valorică pentru industria alternativelor la carne se traduce printr-un ritm de dezvoltare de 100%, în vreme ce o creștere cu două unități valorice în sectorul cărnii și preparatelor din carne furnizează un ritm de creștere de sub 20%).

În mod similar, un sondaj YouGov pentru Consiliul pentru Dezvoltare pentru Agricultură și Horticultură (AHDB) a constatat că majoritatea oamenilor sunt „destul de confortabili cu consumul de carne”. Prin urmare, piața „s-ar putea apropia de punctul de saturație”, se arată în raportul Lexington.

Semne de întrebare privind sănătatea și mediul

Există întrebări dacă producătorii de alimente pe bază de plante sunt cercetați suficient de atent atunci când solicită acreditări nutriționale mai bune și acreditări de mediu superioare, a menționat raportul.

„Informațiile disponibile despre beneficiile produselor pe bază de plante nu sunt întotdeauna fiabile sau nu provin întotdeauna de la o autoritate în domeniu, iar etichetarea nu oferă întotdeauna claritate”, au scris autorii raportului. „Unul dintre beneficiile majore ale alimentelor pe bază de plante se spune că ar fi legat de efectele sale pozitive asupra dietei – cu toate acestea, din nou, acest lucru este contestat. Unii nutriționiști avertizează că dietele pe bază de plante sunt lipsite de fier și alți nutrienți. Între timp, există o îngrijorare tot mai mare în discuția asupra obezității, în jurul alimentelor ultra-procesate, o categorie în care se încadrează unele alimente pe bază de plante. O dietă bazată pe plante cu produse convenience prelucrate nu pot fi văzute ca fiind mai hrănitoare decât una care cuprinde carnea și care implică ingrediente care apar în mod natural și sunt prelucrare foarte puțin”.

Produsele pe bază de plante ar trebui, de asemenea, să fie pregătite pentru a face față unui eventual control sporit cu privire la afirmațiile lor de sustenabilitate, a observat raportul. Puși la colț, cei din sectorul cărnii consideră că sunt demonizați pe nedrept, au observat autorii. „ Pe măsură ce segmentul produselor alternative la carne pe bază de plante se dezvoltă, ne putem aștepta ca sectorul creșterii animalelor – dar și altele, cu un interes în protejarea acestuia sau care manifestă îngrijorarea că ritmul de schimbare este prea rapid – ar putea răspunde.“

Dezbatere polarizată nu ajută pe nimeni

Raportul a avertizat în continuare că plantele devin cea mai recentă frontieră a războaielor culturale. Cercetările efectuate de raport au arătat că tendința de a mânca alimente pe bază de plante poate să îți definească și alegerile politice în Marea Britanie – este mult mai puțin probabil să mâncați o astfel de dietă dacă sunteți bărbați, înclinați spre conservatorism sau ați votat în referendum să părăsiți UE. De asemenea, este mai probabil să optați pentru o astfel de dietă dacă locuiți în Londra.

Studiu, de asemenea, a constatat că 68% dintre alegătorii conservatori și 67% dintre alegătorii pentru părăsirea UE s-ar opune așa-numitei „taxe pe carne”, comparativ cu 39% dintre alegătorii Partidului Laburist.

Însă dezbaterea polarizată nu este utilă, au spus autorii, fie pentru susținerea creșterii sectorului vegetal, fie pentru protejarea viitorului industriei cărnii.

Raportul a identificat o serie de recomandări, adresate întreprinderilor, factorilor de decizie politică și sectorului pe larg:

• Definiți ce este aliment pe bază de plante

• Clarificarea și evidențierea sustenabilității și afirmațiilor nutriționale

• Recunoașteți producția durabilă de carne și susțineți o abordare hibridă

• Colaborați cu guvernul și parlamentul, inclusiv cu organele descentralizate

• În Marea Britanie este nevoie de un angajament mai eficient și coordonat ai reprezentanților sectorului

• Guvernul trebuie să urmărească o agendă politică bazată pe știință

• Sprijinirea educației publice cu privire la ceea ce constituie o dietă sănătoasă

• Permiteți consumatorilor să facă alegeri în cunoștință de cauză

O piață care este aici pentru a rămâne?

În ciuda provocărilor, produsele din categoriile de plante, vegane, înlocuitoare de carne sau lactate se află pe o traiectorie de creștere și extindere, a concluzionat raportul, Kantar punând valoarea categoriei la puțin sub 600 de milioane de lire sterline în 2020 – dublu față de punctul în care era cu patru ani mai devreme. Aceste cifre sugerează că în 2018 au fost consumate 4,4 miliarde de mese fără carne, în creștere cu 150 de milioane de mese de la an la an. ING Economics prezice că piața europeană va avea o valoare de 7,5 miliarde EUR (6,6 miliarde GBP) până în 2025.

Se așteaptă ca expansiunea segmentului să continue, a concluzionat raportul. „Anul trecut a fost un an mare, deoarece toate cele zece supermarketuri din Marea Britanie aveau propria gamă de produse vegane; primii zece furnizori de produse alimentare au oferit, de asemenea, o gamă de alimente pe bază de plante” , a declarat Louisianna Waring, Senior Insight and Policy Officer la The Vegan Society. ” O mulțime de date indică faptul că achiziționarea și consumul de produse pe bază de plante din Marea Britanie este dacă nu cea mai mare piață în Europa, inclusiv carne, brânză și fructe de mare vegetale, una dintre cele mai mari și nu numai din Europa, ci și la nivel global”.

Dar un purtător de cuvânt al unui important comerciant cu amănuntul din Marea Britanie a sugerat că proiecțiile ar putea fi supradimensionate, spunând celor care au elaborat raportul că „situația amintește de nebunia probiotică” care impunea magazinelor să investească în spațiu suplimentar în frigider „înainte ca cererea să scadă spre un echilibru mai durabil”. Totuși, ei au subliniat că această tendință este încă profitabilă pentru producători.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here