Centrul de Nutriție (VoedingsCentrum) o organizație susținută de guvernul olandez a lansat o aplicație pentru consumatori, pentru ca aceștia să o poate utiliza pentru a compara mărcile din magazin și pentru a găsi cea mai sănătoasă alternativă.

“Sperăm să dezlănțuim o revoluție în supermarketuri” se spune într-un comunicat al respectivei organizații.

Lansată în această săptămână, aplicația îi va ajuta pe consumatori obțină mai multe informații despre un produs oferind posibilitatea de a se axa asupra anumitor aspecte, cum ar fi conținutul de calorii, de carbohidrați sau sare, au spus cei de la Centrul de Nutriție. Consumatorii vor utiliza aplicația smartphone, disponibilă gratuit pentru descărcare, pentru scanarea directă a unui cod de bare de produs sau prin tastarea manuală a mărcii sau prin răsfoirea categoriilor de produse pentru a găsi informații.

Facilitatea de comparare a profilul nutrițional va permite examinarea de până la trei produse și alegerea celei mai sănătoase variante dintre cele disponibile. Datele despre produs sunt actualizate zilnic, iar utilizatorii pot indica acele supermarketuri de unde cumpără, astfel încât în aplicație să fie incluse și mărcile private ale comercianților.

Majoritatea produselor de pe rafturile supermarketurilor olandeze pot fi scanate cu această aplicație și Centrul de Nutriție a declarat că încearcă să o actualizeze cu noi produse. Unele supermarketuri, cum ar fi Lidl, nu au furnizat însă date. Centrul pentru Nutriție este mandatat și finanțat integral de guvernul olandez pentru a promova alegerile alimentare sănătoase, sigure și durabile, fără vreun interes comercial.

Secretarul de stat olandez pentru sănătate, bunăstare și sport Paul Blokhuis a spus că aplicația este “un lucru minunat pentru toți cei care vor să mănânce mai sănătos”.

“În supermarket sau la masa pentru micul dejun puteți vedea rapid și simplu cu ajutorul telefonului mobil dacă produsul este alegerea potrivită pentru dvs. și pentru persoanele din jurul dvs. Efectuarea unor alegeri mai sănătoase este acum mai ușoară pentru toată lumea,” a adăugat el.

Aplicația va spune, de asemenea, dacă un produs face parte din programul de alimentație sănătoasă din Olanda “Schijf van Vijf” sau “Disc of Five”.

aplicatie2Similar programului Keyhole din regiunea scandinavă, Schijf van Vijf este o formă de profilaxie nutritivă pozitivă care recompensează produsele cu efect pozitiv asupra sănătății. Nu sunt incluse în această listă alimente și băuturi cu un conținut prea mare de sare, zahăr, grasimi trans sau grasimi saturate sau cu un conținut prea mic de fibre. Criteriile de includere sunt adaptate pentru fiecare categorie diferită de produse alimentare. Aceasta înseamnă că legumele conservate nu sunt incluse deoarece conținutul de sare este ridicat, iar legumele proaspete sunt disponibile pe scară largă. Leguminoasele (mazăre, fasole etc.) conservate sunt incluse în listă, deoarece conținutul de sare este sub un anumit prag.

Anumite categorii, cum ar fi dulciurile, biscuiții, băuturile zaharoase, băuturile alcoolice și carnea procesată, nu au fost niciodată incluse în listă, deoarece Consiliul de Sănătate îi sfătuiește pe oameni să consume cât mai puțin posibil din aceste produse sau chiar să le înlocuiască complet în consum. Dacă un consumator scanează un produs care nu se află în cadrul Schijf van Vijf, aplicația va recomandă automat alternative sănătoase sau oferă o legătură către o rețetă sănătoasă, deși această funcție poate fi dezactivată de utilizator.

“Aplicația face citirea etichetelor mult mai ușoară și mai distractivă. Sperăm să provocăm o revoluție în supermarketuri”, a declarat expertul pentru siguranța alimentelor de la Centrul pentru Nutriție, Wieke van der Vossen.”

Cercetările arată că citirea etichetei poate contribui la o dietă sănătoasă.

O aplicație manipulatoare?

Totuși, organizația pentru protecția consumatorilor Consumentenbond s-a opus lansării aplicației deoarece, spun ei, această este o “manevră de distragere a atenției” pentru că, spre deosebire de etichetarea pe ambalaj, aceasta le cere consumatorilor să caute în mod activ informațiile.

Când a fost anunțată în 2016, intenția de a realiza această aplicație, un purtător de cuvânt al organizației FoodWatch a declarat că: “Majoritatea consumatorilor, cu siguranță, nu vor folosi niciodată aplicația. [Ei nu vor] avea telefonul potrivit, precum persoanele în vârstă ori grupul cărora informațiile le-ar folosi cel mai mult, oamenii cel mai puțin informați.”

 

Un purtător de cuvânt al Centrului pentru Nutriție a declarat pentru FoodNavigator că : “Aplicația poate fi utilizată de oricine, nu contează dacă ești tânăr sau bătrân.” Cu toate acestea, el a adăugat: ”Aplicația va fi folosită în primul rând de oameni care sunt deja interesați de alimente. Am introdus în mod deliberat această aplicație în prima săptămână a lunii ianuarie, pentru că o mulțime de oameni intenționează să mănânce sănătos în această perioadă”.

Alte inițiative

Aplicații similare există deja în alte țări. Open Food Facts este o bază de date universală despre produse ce dispune și de o aplicație de tip smartphone care colează informații nutriționale cu etichetele produselor; utilizează metoda NutriScore, pentru a acorda produselor o culoare.

aplicatie_Regatul_UnitÎn Regatul Unit, de exemplu, aplicația FoodSwitch conține informații nutriționale despre peste 100.000 de alimente ambalate și băuturi vândute în majoritatea supermarketurilor britanice. Consumatorii scanează codul de bare al unui produs și primesc instantaneu informații nutriționale codate în culori bazate pe sigla “semaforului” din Marea Britanie. Aplicația recomandă apoi alternative similare, dar mai sănătoase și utilizatori – au fost 4.381 în decembrie 2016 – pot filtra rezultatele în nutrienți specifici.

FoodSwitch este, de asemenea, utilizată în mod regulat de grupul de campanii de alimentație sănătoasă Action on Sugar și Consensus Action on Salt (CASH), care au fost implicate în crearea acestuia, pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la discrepanțele adesea semnificative în ceea ce privește nivelul de sare și zahăr într-o singură categorie de produse, cum ar fi biscuiții.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here