• Liderii de afaceri anticipează că în 2021-2022 se va reveni la nivelurile de profitabilitate de dinaintea pandemiei
  • Apetit puternic pentru M&A, 65% dintre liderii de companii vizează obiective internaționale
  • Europa, regiunea cu cele mai bune oportunități de creștere, preferată în opțiunile de tranzacții în următoarele 12 luni

 

Liderii de companii își regândesc strategiile de fuziuni și achiziții (M&A) și investiții pentru a asigura dezvoltarea afacerilor lor în lumea de după pandemie, conform ultimei ediții a studiului EY – Global Capital Confidence Barometer (CCB23).

 

Liderii care au participat la studiu[1] anticipează că afacerile vor reveni la nivelurile de profitabilitate de dinaintea pandemiei în 2021 (23%) sau 2022 (44%), ceea ce reprezintă un nivel de încredere ameliorat comparativ cu ediția precedentă a raportului (din martie 2020). Ei analizează, de asemenea, amprenta geografică a afacerilor lor și vizează extinderea. Peste 39% anticipează că Europa va deveni regiunea care va genera majoritatea creșterilor și oportunităților în următorii trei ani, urmată de zona Asia-Pacific (30%) și America de Nord și de Sud (24%).

 

Impactul pandemiei COVID-19 rămâne cel mai important factor de risc pentru perspectivele de creștere, consideră 29% dintre respondenți. Modificarea mediului economic global (19%) și schimbările climatice (14%) se numără și ele printre principalele trei amenințări identificate.

Majoritatea respondenților (81%) spun ca au fost nevoiți să își modifice planurile de investiții strategice în ultimele 12 luni ca răspuns la provocările geopolitice. Aproape două treimi (64%) și-au amânat o investiție planificată, în timp ce peste o treime (36%) declară că și-au anulat integral planurile de investiții.

 

Pentru a se pregăti pentru perioada post-pandemie, majoritatea respondenților (86%) au declarat că au efectuat o revizuire radicală a strategiei și portofoliului lor în 2020. Pentru două treimi (66%) dintre ei, această revizuire a fost neplanificată și a impusă de schimbările de context, potrivit concluziilor studiului.

 

Andrea Guerzoni, vicepreședinte EY Global – Strategy and Transactions, a declarat:

„Pentru mulți lideri de companii, pandemia COVID-19 și șocul economic care a urmat au reprezentat o amenințare existențială la adresa organizațiilor lor. Conducătorii executivi au reacționat prin resetarea strategiilor lor și prin adoptarea unor schimbări cu bătaie lungă, cu accent pe transformare. Aceste mutări curajoase sunt cele care alimentează acum o atitudine optimistă și planuri strategice care vizează valorificarea oportunităților de creștere. Companiile plănuiesc nu numai să își restabilească nivelurile de performanță, ci și să facă investițiile necesare pentru a-și remodela viitorul”.

 

Florin Vasilică, liderul departamentului de Strategie și Tranzacții, EY România:În România, după un an plin de provocări, ne așteptăm ca activitatea de fuziuni și achiziții să revină pe un trend ascendent în 2021. Pentru investitori, oportunitățile sunt multiple, iar achizițiile făcute în această perioadă pot aduce randamente semnificative în următorii ani.

 

Pentru antreprenorii din sectoarele câștigătoare, ale căror afaceri au demonstrat reziliență și adaptabilitate la condiții economice severe, acest an poate fi unul de validare a business-ului și putem asista la demararea unor tranzacții cu multiplii de evaluare asemănători celor pre-pandemie. Pentru cei din categoria sectoarelor afectate de COVID-19, aflați într-un blocaj financiar sau cu resurse financiare diminuate semnificativ, vânzarea integrală a business-ului sau parteneriatul cu fondurile de investiții sunt printre singurele soluții viabile.

 

Ținând cont de excesul de lichiditate din piață și de costurile relativ mici de finanțare, este momentul potrivit pentru consolidări și repoziționări strategice, mai ales în sectoarele de interes pentru investitorii financiari.”

 

Fuziunile și achizițiile sunt considerate soluția de creștere
În pofida prăbușirii pieței M&A în prima jumătate a anului 2020, evoluția din al doilea semestru a înregistrat creșteri record. Valoarea tranzacțiilor M&A la nivel global a ajuns la 2,32 trilioane de USD în al doilea semestru al anului 2020, iar activitatea tranzacțională a crescut cu 123% între primul și al doilea semestru.

 

Tendința de intensificare a activităților de tranzacționare are premisele de a se menține, în condițiile în care aproape jumătate din liderii de companii (49%) planifică să achiziționeze active în următoarele 12 luni, ceea ce reprezintă o depășire a mediei ultimilor 11 ani (47%), potrivit studiului EY. În plus, aproape două treimi dintre executivi (65%) intenționează să achiziționeze obiective transfrontaliere, vizând să-și dezvolte capacitățile și produsele pentru creștere. Serviciile financiare, telecomunicațiile, tehnologia, industria auto și bioștiințele sunt principalele sectoare în care sunt vizate achiziții.

 

Prin realizarea de fuziuni și achiziții, executivii vizează creșterea rezistenței la șocuri pe zona operațională și gestionarea noilor provocări reprezentate de tarifele vamale și fluxurile comerciale (26%). Prin realizarea unor achiziții strategice, ei vizează de asemenea obținerea de tehnologie, de resurse umane, de noi capacități de producție sau integrarea unor startup-uri inovatoare în vederea asigurării creșterii (25%) și pentru a acoperi efectele convergenței sectoarelor (21%).

 

În peisajul M&A post-pandemie, reziliența activelor devine un aspect esențial pentru mulți respondenți (19%), la fel ca și strategia digitală și tehnologică a activelor vizate (18%) și posibilitatea ca achizitorii să câștige cotă de piață prin consolidare (15%).

 

Concurența pentru active se preconizează că va rămâne acerbă, 80% dintre respondenți anticipând intensificarea acesteia. Dintre aceștia, două treimi (67%) se așteaptă ca sursa intensificării concurenței să fie reprezentată de capitalul privat.

 

Pentru planurile de investiții, atenuarea impactului pe termen lung al încetinirii creșterii economice provocată de pandemie rămâne cea mai mare prioritate strategică pentru conducătorii executivi (22%). Pentru a răspunde efectelor pandemiei, aproape 63% intenționează să majoreze investițiile în tehnologie și în capacități digitale, în timp ce 57% vor crește investițiile pentru atragerea clienților.

 

Directorii executivi vizează dimensiunea globală pentru investițiile lor
Pe fondul revitalizării tranzacțiilor M&A transfrontaliere spre finalul anului 2020, executivii își concentrează atenția asupra piețelor din afara regiunilor lor. Europa a devenit un punct de atracție pentru majoritatea companiilor, fiind principala zonă indicată pentru tranzacții M&A în următoarele 12 luni de către majoritatea respondenților din America de Nord, Asia-Pacific și Orientul Mijlociu și Africa.

 

Piețele individuale continuă să prezinte oportunități pentru investitori, dintre acestea Germania fiind, în premieră, principala destinație pentru tranzacțiile globale în 2021. SUA, Regatul Unit și Franța (clasate pe al doilea, al treilea și, respectiv, al patrulea loc) prezintă în continuare fundamente solide, iar India (locul al cincilea) reintră pe lista principalelor cinci destinații pentru tranzacții M&A, pentru prima dată în ultimii cinci ani.

Mai multe informații se regăsesc la ey.com/ccb

 

***

 

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală şi juridică, strategi şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com

 

Despre studiul EY Global Capital Confidence Barometer

Global Capital Confidence Barometer evaluează gradul de încredere al companiilor în perspectivele economice și identifică tendințele și practicile conducerilor în ceea ce privește modul în care companiile își gestionează planurile referitoare la capital – cadrul EY pentru gestionarea strategică a capitalului. Este un studiu efectuat cu regularitate în rândul conducerilor executive superioare ale marilor companii din toată lumea, derulat de Thought Leadership Consulting, o companie care face parte din grupul Euromoney Institutional Investor.

 

Eșantionul cuprinde clienți și persoane de contact ale EY din toată lumea, precum și contribuitori obișnuiți ai Thought Leadership Consulting. În perioada noiembrie 2020 – ianuarie 2021, Thought Leadership Consulting a intervievat în numele organizației globale EY un eșantion format din peste 2.400 de conducători executivi din 52 de țări, dintre care 82% aveau funcții de CEO, CFO și alte funcții de conducere executivă superioară. Respondenții au provenit din următoarele sectoare: servicii financiare, telecomunicații, produse de consum și comerț cu amănuntul, tehnologie, media și divertisment, bioștiințe, spitale și furnizori de servicii medicale, industria auto și transporturi, industria petrolului și gazelor, energie și utilități, minerit și prelucrarea metalelor, fabricație avansată și imobiliare, sectorul hotelier și construcții. Structura veniturilor globale anuale ale companiilor cuprinse în studiu a fost următoarea: sub 500 milioane de USD (25%), între 500 milioane de USD și 999,9 milioane de USD (26%), între 1 miliard de USD și 4,9 miliarde de USD (25%) și peste 5 miliarde de USD (24%). Structura capitalului social al companiilor a fost următoarea: companii listate (60%), companii nelistate (40%).

[1] Studiu derulat între noiembrie 2020 și ianuarie 2021 pe un eșantion format din peste 2.400 de executivi de top din 52 de țări, dintre care 82% aveau funcții de CEO, CFO și alte funcții de conducere executivă superioară.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here