Cercetările au arătat că la rularea pe anvelope uzate, efectele acvaplanării pot începe să se manifeste la viteze mult mai mici decât viteza normală. De aceea, se recomandă conducătorilor auto o monitorizare regulată a stării și presiunii anvelopelor lor, și nu numai la schimbarea acestora. Pentru a oferi siguranță, anvelopele de vară trebuie să aibă o adâncime minimă de patru milimetri și să nu aibă o vechime mai mare de șase ani.

 

Anvelopele necorespunzătoare se numără printre principalele riscuri legate de siguranța traficului în sezonul de vară. Aderența anvelopelor uzate se reduce drastic pe timp de ploaie, ceea ce periclitează siguranța, în special în condiții meteorologice extreme,” afirmă 

 

În testele efectuate recent de publicația Tekniikan Maailma (5/2018), la anvelopele uzate a început să se resimtă efectul acvaplanării la viteze de până la 75 km/h, în timp ce la cea mai bună anvelopă nouă din test efectul acvaplanării a început să se manifeste de abia la 88 km/h.

 

Anvelopele testate care s-a constatat că sunt periculoase erau totuși complet legale, adică aveau o adâncime a benzii de rulare mai mare de 1,6 mm. Conducătorul auto are responsabilitate integrală în ceea ce privește monitorizarea uzurii anvelopelor. Pe lângă adâncimea benzii de rulare, trebuie verificat și ca anvelopele să nu prezinte fisuri; de asemenea, trebui verificat în mod regulat că presiunea din anvelope este corectă. Pe măsură ce anvelopa îmbătrânește, caracteristicile sale scad, de aceea trebuie ținut cont de faptul ca durata maximă de viață este de 6 sezoane. Pentru cea de-a doua mașină a familiei și alte mașini care sunt folosite mai rar, trebuie ca șoferii să se asigure că vechimea totală a anvelopei este mai mică de 10 ani. Acest lucru este ușor de verificat, pe flancul anvelopei găsindu-se marcat anul de fabricație al anvelopei,” completează Morri.

 

Maximizarea duratei de viață a anvelopelor prin schimbarea acestora între punți

 

Pentru a spori siguranța și a reduce costurile, conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele nu se uzează în mod anormal. O anvelopă care se uzează cu precădere fie pe flancul interior, fie pe cel exterior, reprezintă un semn că ceva nu este corect. Adesea este un semn al presiunii extrem de scăzute, a alinierii incorecte a roților sau a uzurii amortizoarelor vehciulului.

 

Uzura anormală a anvelopelor are impact direct asupra manevrabilității. Dacă nu se acționează la timp, uzura poate atinge corpul anvelopei și o poate distruge complet. De exemplu, se recomandă verificarea presiunii în anvelope o dată la trei săptămâni. În cazul pregătirii unor deplasări mai lungi sau a transportării unor încărcături grele, presiunea anvelopelor trebuie mărită în mod proporțional cu sarcina,” adaugă Morri.

 

Pentru mulți conducători auto este o curiozitate faptul că dintr-un set de anvelope, două dintre ele se uzează adesea mai mult decât cealaltă pereche. Potrivit lui Morri, anvelopele de pe puntea tractoare se vor uza întotdeauna de două ori mai repede decât anvelopele de pe puntea liberă. Prin urmare, se recomandă schimbarea anvelopelor de pe puntea din față pe cea din spate la fiecare 8.000 de kilometri sau ori de câte ori diferența dintre adâncimea benzii de rulare a anvelopelor de pe față raportat la cele de pe spate este mai mare de 2 mm.

 

Prin schimbarea anvelopelor între punți, conducătorii auto pot maximiza durata de viață a anvelopelor lor, siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic, reducând, în același timp, și costurile. Rotirea anvelopelor între punți extinde extrem de mult ciclul de viață al setului de anvelope. Uzura anvelopei este, de asemenea, influențată în mare parte și de vehiculul pe care îl echipează, cât și de stilul de condus al șoferului. Astfel, conducătorii auto pot reduce costurile cu anvelopele, alegând anvelope de înaltă calitate adecvate vehiculului lor, cât și cu stilul de condus al acestora,” concluzionează Morri.

 

Starea optimă a anvelopelor de vară – Se recomandă monitorizarea următoarelor aspecte pe parcursul sezonului:

 

  • Verificați adâncimea benzii de rulare. Adâncimea minimă a benzii de rulare care oferă siguranță este de 4 milimetri; sub această valoare, riscul de acvaplanare crește substanțial. Anvelopele de vară Nokian Tyres facilitează monitorizarea adâncimii benzii de rulare prin indicatorul de uzură a benzii de rulare (Driving Safety Indicator – DSI) patentat care afișează în cifre adâncimea rămasă a benzii de rulare.
  • Verificați flancurile și suprafața de rulare a anvelopelor. Se recomandă inspecția vizuală a acestor suprafețe pentru identificarea fisurilor, spărturilor, perforărilor sau umflăturilor anormale, deoarece acestea pot afecta durabilitatea anvelopei.
  • Verificați canelurile principale. Dacă există pietre de dimensiuni mari blocate în canelurile principale, acestea vor pătrunde mai adânc în anvelopă în timpul rulării, putând cauza deteriorarea acesteia. Pentru îndepărtarea pietrelor se poate utiliza, de exemplu, o șurubelniță.
  • Verificați modelul de uzură al anvelopei. Anvelopele uzate neuniform sau anormal de repede pot reprezenta un semn al unor probleme legate de aliniamentul roților vehiculului. Anvelopele uzate anormal vor afecta, în afară de confortul la rulare, și siguranța, astfel că în acest caz trebuie verificat aliniamentul vehiculului.
  • Verificați dacă toate anvelopele sunt uzate uniform. Pentru ca anvelopele să se poată uza cât mai uniform posibil, acestea trebuie rotite de pe o punte pe alta. Acesta va îmbunătăți manevrabilitatea vehiculului. În general, anvelopele de pe puntea tractoare se uzează mai repede decât anvelopele de pe puntea liberă. Dacă anvelopele sunt uzate uniform, acestea trebui schimbate de pe puntea față pe cea din spate la aproximativ 8.000 de kilometri. Dacă două dintre anvelope sunt într-o stare mult mai bună decât celelalte, acestea trebui montate pe puntea din spate din motive de siguranță.
  • Verificați vechimea anvelopelor. Recomandarea privind durata de viață a anvelopelor utilizate intens este de 6 ani, iar recomandarea maximă pentru durata de viață totală este de 10 ani. Flancul anvelopei prezintă un cod din patru cifre care marchează data de fabricație, primele două cifre indicând săptămâna de fabricație, iar ultimele două indicând anul. Exemplu: codul 1717, înseamnă că anvelopa a fost produsă în săptămâna 17 din 2017.
  • Verificați presiunea din anvelope. Verificarea presiunii anvelopelor trebuie făcută la trei săptămâni, anvelopele cu o presiune corectă îmbunătățind manevrabilitatea vehiculului și contribuind la reducerea distanței de frânare. Rularea cu anvelope cu presiune scăzută este mai costisitoare, deoarece în acest fel se pune o povară suplimentară pe structura anvelopei, care are ca rezultat un consum semnificativ mai mare de carburant. Sfaturi privind verificarea presiunii anvelopelor: video.

 

 

 

 

 

 

 

Sfaturi suplimentare privind anvelopele de vară

Nokian Tyres – cel mai nordic producător de anvelope din lume

Twitter  I YouTube I Facebook I LinkedIn

 

 

Despre Nokian Tyres

Nokian Tyres este cel mai nordic producător de anvelope din lume. Compania promovează și facilitează șofatul în siguranță, în condiții exigente. Anvelopele sale inovatoare pentru autoturisme de pasageri, camioane și mașini grele, sunt comercializate în special în zonele cu zăpadă, împădurite, și cu condiții de șofat dificile din cauza anotimpurilor schimbătoare.

Toate produsele sunt dezvoltate conform obiectivelor de siguranță durabilă și de respectare a mediului pe parcursul întregului ciclu de viață al produsului. Parte a grupului Nokian Tyres, lanțul de distribuție de anvelope Vianor cuprinde aprox. 1.500 de magazine în 26 de țări. În 2017, cifra de afaceri netă a Nokian Tyres a fost de aproximativ 1,6 miliarde euro, iar numărul angajaților a fost de 4.600.  Nokian Tyres este listată la Nasdaq Helsinki Ltd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here