EDA și DairyUK au prezentat oficial Negociatorului Șef al UE, dl Michel Barnier și Negociatorul Șef al Regatului Unit, David Davis pozițiile lor legate de ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană. Iată cuprinsul documentului oficial care a fost transmis redacției Meat.Milk:

 

Laptele, cel mai important sector

 

Sectorul produselor lactate este cel mai important sector agricol, atât pentru UE27, cât și pentru Regatul Unit, și un motor major al economiei rurale din Europa. Industria laptelui din Marea Britanie este o parte interconectată a lanțului de produse lactate din UE. Partenerii din industria laptelui și a produselor lactate din UE își desfășoară activitatea zilnic, cu peste 700.000 de producători de lactate, dintre care 13.000 se află în Marea Britanie. Patruzeci de miliarde din cele 160 de miliarde de litri de lapte crud produse anual în Uniune provin din Marea Britanie. Mai mult de 300.000 de persoane bine instruite și foarte angajate lucrează în fabricile europene de produse lactate, dintre care 23.000 în procesarea siturilor din Regatul Unit.

 

Sectorul produselor lactate din UE a utilizat pe deplin oportunitățile oferite de piața unică a UE. Pe parcursul dezvoltării, am fost mândri de spiritul puternic de colaborare demonstrat de toți cei implicați în acest proiect. De asemenea, suntem mândri de rezultatul final care demonstrează determinarea noastră colectivă de a vedea importanța recunoașterii produselor lactate în cadrul procesului Brexit, pe măsură ce continuă să se desfășoare.

 

Viitorul pentru produse lactate este luminos, dacă obținem negocierile lui Brexit „, a comentat președintele DairyUK, Paul Vernon, în preambulul documentului. Ca urmare, EDA și DairyUK doresc să asigure un sector de lactate cu succes în viitor. Pentru a asigura acest succes, este esențial ca sectorul nostru să poată continua să lucreze pe o bază de comerț liber pentru lapte și produse lactate atât pentru Regatul Unit, cât și pentru UE „, a subliniat Michel Nalet, președintele EDA.  Viitorul Cadru EU-UK Dairy stabilește un punct de referință pentru orientarea sectorială în cadrul procesului Brexit continuu. Cadrul nu stabilește doar efectele unui scenariu „Hard Brexit”, asupra sectorului produselor lactate, dar prezintă, de asemenea, soluții dezvoltate în colaborare, pentru unele dintre întrebările cheie din jurul Brexit, care vor afecta întreprinderile producătoare de lactate.

 

Considerăm că acest Cadrul al nostru poate contribui la obținerea celui mai bun rezultat pentru sectoarele lactate din Marea Britanie și UE27. Avem încredere că cei care facilitează procesul de negociere vor lua în considerare documentul nostru comun și suntem dornici să vedem răspunsurile prim-negociatorilor. ”

 

Consecințele Hard Brexit asupra comerțului cu produse lactate

 

Hard Brexit ar include implementarea tarifelor între Marea Britanie și UE27. Negocierile pentru un acord de comerț liber cuprinzător, ar trebui să fie prioritizate de ambele părți, pentru a facilita libera circulație a mărfurilor. Orice punere în aplicare a tarifelor ar fi în detrimentul sectoarelor UE, iar realitatea din sectorul laptelui din Regatul Unit ar fi reflectată în prețul laptelui crud plătit producătorilor de lactate.

 

Brânza și lactatele echivalente (cod NC 0406), sunt cele mai importante produse lactate tranzacționate între UE 27 și Regatul Unit. În 2016, în Marea Britanie au fost exportate peste 466 mii tone de brânzeturi, din UE27. În echivalent lapte, cantitatea înseamnă peste 3,88 milioane de tone de lapte. Aceasta ar fi aproape echivalentă cu cantitatea livrărilor de lapte din Austria (3.092 milioane de tone) sau Belgia (3.875 milioane tone).

 

Factorul Moscova

 

În august 2014, autoritățile ruse au impus interdicția importului de lapte și produse lactate din UE, împreună cu alte produse agricole. Acest lucru a fost aplicat și SUA, Australia, Norvegia și Canada. Înainte de 2014, cel mai important importator de brânzeturi din UE a fost Rusia. 1/3 din exporturile de brânzeturi și unt din UE au fost destinate Rusiei, iar exporturile UE către Rusia au reprezentat 4,2% din totalul exporturilor agroalimentare ale UE. În mod specific, în 2013, UE a exportat în Rusia mai mult de 256 mii tone de brânză și brânză (CN 0406), la o valoare de mai mult de 983 de milioane de euro.

 

Exporturile UE-27 în Marea Britanie de unt și iaurt (codul NC 0403) reprezintă de 11 ori exportul UE-27 către Rusia în 2013, iar pentru brânzeturi (cod NC 0406), dublu față de exporturile către Rusia. Regatul Unit a avut puține exporturi către Rusia, de exemplu 135 de tone de MPC (cod NC 3504), exportate în Rusia, în timp ce în UE-27 a fost de 512 tone.

Efectele directe și indirecte ale interdicției rusești, împreună cu o scădere a cererii mondiale, au declanșat una dintre cele mai provocatoare crize din sectorul produselor lactate, cu care sectorul se confruntă în continuare. După cum s-a arătat mai sus, exporturile UE-27 către Rusia au fost mult mai scăzute, decât exporturile UE-27 către Regatul Unit. Cunoscând cantitățile de lapte și produse lactate comercializate zilnic, industria europeană a produselor lactate consideră o posibilă implementare a tarifelor între Marea Britanie și UE-27 ca o amenințare pentru sectorul laptelui din Marea Britanie și UE.

 

Efectele tarifelor OMC și a scenariului ”No-Deal”

 

Implementarea tarifelor OMC din Scenariul „No-Deal” ar implica punerea în aplicare a tarifelor OMC la granița dintre UE-27 și Regatul Unit. În cazul în care comerțul UK-UE-27 continuă la nivelul anului 2016, se estimează că importatorii din Regatul Unit ar trebui să plătească mai mult de 1,7 miliarde de euro, pentru a importa produse lactate din UE. De asemenea, importatorii UE-27 ar trebui să plătească peste 660 de milioane de euro, pentru a continua importul din Marea Britanie. Dacă însă, consumatorii din Marea Britanie doresc să cumpere produse din UE-27, ar trebui să plătească în plus aproximativ 18 euro pe an,  pe cap de locuitor. În mod similar, aceasta ar fi de 1 euro pe cetățean al UE. Cu această creștere a prețurilor, consumatorii ar începe să cumpere produse de origine diferită, care ar înlocui produsele din UE-27 / Marea Britanie, în supermarketuri.

 

Afectarea rutelor de comerț

 

Dover Strait și Coridorul Dublin sunt cele mai mari rute de transport de marfă, cu 7.000 și, respectiv, 1.175 camioane transportate pe zi. În unele cazuri, destinația finală a acestor transporturi de marfă nu este Marea Britanie sau UE. La debarcare, în cazul în care camionul nu este tras deoparte, există un flux liber de la rampa navei, prin terminal, până la ieșirea docului.

 

După Brexit, dacă va fi creată o graniță între Marea Britanie și UE27, comparabilă cu frontierele dintre UE și țările terțe, toate produsele de origine animală pot intra în UE numai printr-un post de inspecție la frontieră. Pentru a exporta, companiile ar trebui să preîncărce mărfurile iar, în portul de intrare, aceste încărcături să fie păstrate până la eliberarea de către Inspecția postului de frontieră.

 

În prezent, nu există puncte de control la frontieră în următoarele porturi: Calais, Tunelul de pe Canalul Mânecii, Roterdam, Caen, St Malo și Rosslare. Mai mult, aceste facilități nu oferă în prezent niciun spațiu de parcare și clădiri de examinare suficient de mari, pentru a aborda numărul de mărfuri care se tranzacționează în prezent.

 

Dacă luăm în considerare numai comerțul cu lapte și smântână lichidă (codul NC 0401), 619.392 tone au fost exportate din Regatul Unit către UE și 144.174 tone au fost importate în Regatul Unit din UE27. Este important să nu se producă întârzieri în timpul procesului din terminalul feribotului, deoarece aceste produse sunt perisabile. Mai mult, mărfurile se deplasează zilnic între Irlanda de Nord și Republica Irlanda. Aceste mișcări intra și inter-companie au fost dezvoltate de-a lungul timpului, ceea ce creează un lanț valoric. Dacă ar exista frontiere între cele două zone, aceasta ar avea un efect dezastruos asupra industriei produselor lactate din Insula Irlandei și, direct și indirect, asupra întregului lanț de aprovizionare cu produse lactate din UE 27 și din Marea Britanie.

 

Adaptarea la noi reguli și reglementări

 

Dacă reglementările din UE și Marea Britanie se vor deosebi pe termen lung, adaptarea fiecărui produs conform principiilor piețelor terțe (UE în Marea Britanie și Marea Britanie în UE), ar fi o sarcină dificilă pentru companii. Companiile ar trebui să diferențieze și să ajusteze liniile de producție. Norme mai stricte ar conduce la bariere netarifare și ar limita comerțul cu produse lactate și, prin urmare, vor diminua disponibilitatea produselor lactate pentru consumatori și industria secundară de prelucrare.

 

De exemplu, definiția vitaminelor și a mineralelor adăugate, posibile revendicări, aditivi și contaminanți, sau compoziția alimentelor pentru sugari și cele pentru sport, ar putea fi diferite. Fiecare produs care trece frontiera ar trebui să fie adaptat cerințelor naționale, sau dacă ar exista un acord echivalent, acesta ar fi verificat de autoritățile de import și eventual plasat în carantină etc.

 

Pentru cereri și alte evaluări, ar fi nevoie de o agenție și dosarele ar fi dublate pentru piețele din UE și din Marea Britanie. Modificările ar avea, în mod inevitabil, un cost pe buget și resurse umane pentru întreprinderi care vor pierde bani, pentru a-și adapta modelele de afaceri la noile reglementări, fie la nivel de producție, fie de distribuție.

 

Documentul de editare EDA pentru Regulile de Origine

 

Regulile de origine sunt criteriile utilizate în cadrul OMC pentru a defini locul în care a fost produs un produs. Acestea sunt utilizate:

 

-pentru a determina dacă produsele importate beneficiază de tratamentul preferențial pentru națiunea cea mai favorizată (MFN) sau pentru aplicarea preferențială

 

-să pună în aplicare măsurile și instrumentele politicii comerciale, cum ar fi taxele antidumping și măsurile de salvgardare

 

-în scopul statisticii comerțului pentru aplicarea cerințelor de etichetare și marcare

 

-pentru achizițiile publice.

 

Acordul OMC de origine impune membrilor OMC să se asigure că normele lor sunt transparente; că nu au efecte restrictive, distorsionante sau perturbatoare asupra comerțului internațional; că acestea sunt administrate în mod consecvent, uniform, imparțial și rezonabil; și că ele se bazează pe un standard pozitiv (cu alte cuvinte, ar trebui să precizeze ceea ce conferă originea și nu ceea ce nu).

 

În cazul Hard Brexit, Regatul Unit va deveni o țară terță, în care se vor aplica reguli de origine pentru comerțul dintre Regatul Unit și UE-27, fie ca parte a Acordului OMC privind regulile de origine, fie ca Regulament ALS, dintre Regatul Unit și UE27. Până la soluționarea unui acord comercial între UE-27 și Regatul Unit, comerțul se va desfășura pe baza principiului națiunii celei mai favorizate, în care se vor aplica reguli de origine nepreferențiale. (În Acordul privind regulile de origine, membrii OMC au convenit să negocieze reguli de origine armonizate, nepreferențiale, care nu au fost încheiate).

 

În aconcluzie, EDA și Dairy UK solicită negociatorilor celor două părți să evite dezastrul care s-ar genera în cazul unui Brexit dur.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here