• Chiar dacă Gen Z este motorul digitalizării, reprezentanții acestei generații declară că preferă interacțiunile fizice, după ultimul an marcat de pandemie
  • Banii sunt esențiali pentru independența lor financiară, însă relațiile și valorile personale sunt cu adevărat importante pentru ei
  • În calitate de consumatori smart, aceștia caută un raport bun calitate-preț și sunt dornici să cumpere online
  • Pentru ei, plată contactless înseamnă plată cu telefonul mobil, ceea ce este valabil și în cazul celorlalte servicii financiare

 

București, 8 iulie 2021 – Mastercard anunță rezultatele unui nou studiu realizat în regiunea Europei Centrale și de Est (ECE), privind atitudinile și comportamentele Generației Z („Gen Z”), cel mai tânăr grup de consumatori care decid, în prezent, tendințele viitoare ale pieței. În cele 11 țări vizate de studiu, printre care și România, persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani reprezintă 7,2% din populație (aproximativ 11,5 milioane), iar importanța lor pentru economie este în creștere. Noua cercetare Mastercard arată faptul că, deși tinerii sunt puternic ancorați în digital, relațiile și interacțiunile face to face sunt extrem de importante pentru ei. Totodată, aceștia sunt implicați în rezolvarea diferitelor probleme sociale și de mediu, așteptând același lucru de la brandurile pe care le urmăresc. Acești consumatori smart, conectați în permanență pe mediile digitale, se așteaptă ca serviciile comerciale și financiare să fie rapide și convenabile. Ei sunt dornici să cumpere online și sunt fani ai plăților mobile contactless, precum și ai serviciilor de mobile banking.

Studiul Mastercard prezintă o radiografie a tinerei generații care, din perspectivă finananciară, se bazează în principal, pe părinții, încercând, în același timp, să-și diversifice sursele de venit. Venitul mediu al unui tânăr român din Generația Z este de 432 EUR pe lună. În România, pentru mai bine de o treime dintre tineri (39%), părinții sunt în continuare principala sursă de venit, în timp ce 31% au un loc de muncă full-time, iar 12% primesc burse școlare. Se simt dependenți de părinți și schimbarea acestui status quo este prioritatea lor în viitorul apropiat. Astfel, principalul obiectiv este să își finalizeze studiile și să înceapă să acumuleze experiență profesională.

Oamenii și valorile personale, înaintea banilor

Deși banii sunt importanți, relațiile cu alte persoane sunt cele mai apreciate de Gen Z, iar aproape jumătate din aceștia (48%) sunt de acord că există lucruri mai semnificative în viață decât banii. Întrebați despre valorile care sunt cele mai importante pentru ei, tinerii din Generația Z au indicat familia (65%), sănătatea (60%), cariera (36%), educația și situația financiară (ambele în procent de 35%). În ciuda percepției comune, în opinia lor, nimic nu poate înlocui conversațiile în persoană, iar 61% declară că le place să-și petreacă timpul liber cu alții, în special cu prietenii, mai degrabă, decât singuri.

Predilecția lor pentru valori profunde este evidențiată și de preocuparea față de problemele sociale și de mediu, iar aproape jumătate dintre respondenții români (46%) spun că donează către diverse fundații și ONG-uri, iar 52% se implică în acțiuni de voluntariat.

Ca adevărați idealiști ce sunt, tinerii își asumă responsabilitatea în modelarea viitorului, găsind importante provocările de mediu și sociale din prezent. De aceea, aceștia se așteaptă ca brandurile să acționeze și în aceste zone. În urma studiului, am văzut că tinerii apreciază companiile sustenabile și doresc să se implice în societate prin donații sau făcând voluntariat. La Mastercard le facilităm acest lucru prin intermediul inițiativelor noastre din cadrul Priceless Causes, dar și prin multe alte modalități”, a spus Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația.

Consumatori smart, ancorați în digital

Gen Z este prima generație născută într-o perioadă în care internetul este disponibil la scară largă și sunt nedespărțiți de lumea digitală. Sunt consumatori avizi de social media, unde sunt prezenți pentru a fi la curent cu tot ce e nou, pentru a rămâne conectați cu prietenii și pentru a-și dezvolta pasiunile. Gen Z sunt cei mai activi pe YouTube (90%), WhatsApp (88%), Instagram (85%), Facebook (82%) și Tik Tok (67%). 57% dintre ei folosesc rețelele sociale ca principală sursă de informații și inspirație, iar 79% țin legătura zilnic cu prietenii lor prin intermediul aplicațiilor de mesagerie. De asemenea, Gen Z se bucură de divertisment digital zilnic, folosind platformele de music streaming (70%), jucându-se jocuri video (36%) sau vizionând filme acasă (24%).

Pentru această generație digitală, comerțul electronic este un mediu natural – 74% cumpără online cel puțin o dată pe lună, în principal, îmbrăcăminte (55%) și alimente (35%) sau pentru comenzi în și de la restaurante sau baruri (32%), precum și pentru plata utilităților (31%). În același timp, aceștia sunt cumpărători care alocă atenție prețurilor și iubitori de promoții. 66% caută întotdeauna mai multe informații despre un produs, accesând mai multe surse, înainte de a cumpăra, iar 69% verifică dacă produsul dorit este disponibil oriunde altundeva la promoție.

Calitatea experienței de achiziție în online este esențială pentru Gen Z

Atunci când cumpără online, Gen Z preferă plățile digitale. Însă, deși vorbim despre o generație digital-first, 52% dintre aceștia aleg să achite comanda la livrare, următoarele metode preferate fiind plata cu cardul de debit sau de credit (27%).

Gen Z se bucură de comoditatea venită odată cu avansul tehnologic. Brandurile care doresc să se afirme în lumea lor digitală trebuie să le ofere servicii ușor de accesat și disponibile online, rapiditate și o experiență fără probleme, de preferință toate acestea fiind accesibile și pe smartphone. Iar aici ne referim la tot – cumpărături, gestionarea finanțelor proprii, plăți și toate celelalte tipuri de servicii. Merită să fim la curent cu preferințele Gen Z, deoarece acestea sunt trendurile care vor modela lumea de mâine”, a adăugat Cosmin Vladimirescu, Mastercard România.

Pentru Gen Z, contactless înseamnă plata cu telefonul mobil

În ceea ce privește cumpărăturile în magazine fizice, Gen Z preferă plățile fără numerar, datorită ușurinței și vitezei cu care pot fi realizate. 26% dintre respondenții studiului Mastercard plătesc cu un card aproape zilnic și 38% îl folosesc mai des decât numerarul. Unul dintre principalele obstacole în calea plății cu cardul este lipsa terminalelor POS din magazine. În acest context, 29% dintre tinerii din România consideră că încă sunt prea puține locuri care acceptă plata cu cardul.

În același timp, plățile contactless cresc rapid în popularitate, 55% dintre consumatorii Gen Z din România utilizând deja această metodă, iar 29% afirmând că intenționează să o facă în viitor.

Mai mult, Gen Z reprezintă un grup de consumatori înclinați către plățile realizate cu telefonul mobil. Acest tip de plăți contactless este facilitat de tehnologia de tokenizare dezvoltată de Mastercard. 49% dintre respondenții români au declarat că folosesc această metodă de plată în prezent (versus 38% media la nivelul ECE), iar 31% spun că vor plăti astfel în viitor.

Serviciile bancare accesibile într-o singură aplicație

Pe lângă cumpărături sau alte servicii, tinerii sunt încântați și de avantajele soluțiilor digitale din domeniul bancar. 84% dintre respondenții din România spun că au un cont bancar, ușor peste media ECE de 82%. În același timp, aplicațiile de mobile banking sunt foarte populare în rândul Gen Z. Pentru ei, o aplicație de banking mobil bună reprezintă unul dintre cei mai importanți factori de care țin cont în alegerea unei instituții bancare (29%), alături de oferta de preț pentru produsele/ serviciile primite (35%), calitatea serviciilor în relația cu clientul (34%), reputația (33%) și beneficiile oferite (31%).

 

###

 

 

Despre Mastercard

Mastercard, https://www.mastercard.ro, este o companie de tehnologie în industria globală de plăți. Misiunea noastră este să generăm și să dezvoltăm o economie digitală atotcuprinzătoare, care să ofere tranzacții sigure, simple, inteligente și accesibile, în beneficiul tuturor, de pretutindeni. Prin transfer de date sigur și prin rețele impenetrabile, prin parteneriate și cu pasiune, inovațiile și soluțiile noastre le permit persoanelor fizice, instituțiilor financiare, guvernelor și companiilor să își atingă potențialul maxim. Coeficientul nostru de decență (DQ) este pilonul de bază al culturii care ne reprezintă și pe care se sprijină tot ceea ce facem în companie și în afara ei. Conexiunile noastre acoperă peste 210 țări și teritorii, astfel încât construim o lume sustenabilă care le oferă tuturor accesul la posibilități de neprețuit.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here