• Peste jumătate dintre cele 160 de companii incluse în studiu au închis birourile
  • O treime monitorizează situația pentru a lua deciziile relevante
  • 12% dintre organizații nu plănuiesc să întrerupă activitatea
  • Toate companiile participante in studiu au oferit angajaților posibilitatea de a lucra de acasă, pentru activitățile care au permis această măsură.
  • 60% dintre companii au au aplicat deja creșterile salariale propuse pentru acest an sau urmează să le implementeze curând
  • 17% dintre organizații au înghețat salariile
  • 3% iau în calcul reducerea salariilor

 

 

București, 21 aprilie 2020

 

Potrivit  studiului “Companies reactions to COVID-19” realizat de Mercer Marsh Benefits în România mai bine de jumătate dintre cele 160 de companii care au furnizat date au întrerupt activitatea de la birouri.

 

Survey-ul – derulat în perioada 1 – 10 aprilie a.c. – sintetizează măsurile pe care le-au luat organizațiile pentru siguranța angajaților, remodelarea modului de lucru și ajustarea politicii de remunerare și de acordare a beneficiilor în contextul COVID-19.

 

 

Care au fost măsurile frecvente implementate de companii pentru sporirea siguranței angajaților?

 

  • Toate companiile au oferit posibilitatea de a lucra de acasă, pentru activitățile care au permis această măsură.
  • Aproape toate organizațiile (96%) au anulat deplasările internaționale
  • 8 din 10 companii au implementat măsuri suplimentare pentru igienizarea și curățenia regulată a spațiilor de lucru
  • 8 din 10 companii au oferit materiale de protecție (măști, mănuși, gel dezinfectant) angajaților
  • 7 din 10 companii au anulat călătoriile interne
  • 5 din 10 companii au modificat programul de lucru
  • 4 din 10 companii au implementat program alternativ, în echipe, pentru a diminua densitatea angajaților în spațiul de lucru.

 

În situații de criză, managementul organizațiilor trebuie să ia cele mai bune decizii în timp scurt. Companiile nu au timp de pierdut pentru a căuta cele mai bune opțiuni.  Tocmai de aceea, consultanța de risc este decisivă pentru companii. Acestea trebuie să implementeze rapid, cu sprijinul specialiștilor, măsuri cu privire la sănătatea, siguranța și productivitatea angajaților, să aibă în vedere schimbarea profilului de risc și să ia măsuri adecvate de risk management. Întotdeauna, pe primul loc trebuie să fie angajații. Marsh sprijină companiile din România să pregătească măsuri pentru a răspunde cât mai bine efectelor COVID-19, pentru a proteja angajații, operațiunile și reputația, afirmă Cristian Fugaciu, CEO, Marsh Romania.

 

Silvia Dumitrescu, Manager, Mercer Marsh Benefits Romania:

Companiile din Romania s-au repliat rapid adaptându-și politicile salariale și setul de beneficii acordate angajaților. Sfătuim companiile să se gândească deja la proiectarea și ajustarea măsurilor pentru viitorul apropiat. În prezent, măsurile luate sunt unele reactive, de adaptare la efectele pandemiei COVID-19. Companiile trebuie să gândească strategic și să proiecteze politicile de HR pentru reluarea activității în noul context de revenire din pandemie. 

 

 

Cum și-au modificat companiile politicile de remunerare și beneficii?

 

Circa 60% dintre companii au implementat deja creșterile salariale planificate pentru acest an sau urmează să le implementeze în curând. Un sfert dintre organizații au decis implementarea lor în a doua parte a anului și stau în expectativă pe fondul incertitudinii date de contextul economic. 17% dintre organizații plănuiesc sa înghețe salariile în timp ce 3% dintre companii iau în calcul descreșteri.

 

Dintre companiile care au planificat creșteri salariale pentru anul în curs, media creșterii pentru “Executives” si “Middle Management” este de 5.2%, pentru “Specialisti” 5.3% în timp ce pentru rolurile de muncitori/ personal administrativ creșterea este de 5.8%.

 

Media diminuării salariale pentru companiile care iau în calcul această măsura este de 20% pentru toate categoriile de angajați.

 

În ceea ce privește recompensarea suplimentară a angajaților care lucrează în continuare la sediile companiilor și derulează activități esențiale, doar 12% dintre companiile chestionate acordă beneficii suplimentare sau recompense pentru continuarea activității. Cele mai multe dintre companii au păstrat remunerațiile pe care angajații le au, potrivit contractelor individuale de muncă.

 

Din perspectiva pachetelor de beneficii, majoritatea companiilor nu doresc să facă schimbări majore în planurile de beneficii acordate angajaților. Cele mai afectate bugete sunt cele alocate pentru traininguri (42% dintre companii au diminuat bugetele, iar 10% dintre companii au eliminat total cheltuielile) și teambuildinguri (30% dintre companii au scăzut bugetele în timp ce 36% dintre companii au eliminat aceste cheltuieli). 9 din 10 dintre companiile care acordau aceste beneficii, acordă în continuare, fără a modifica bugetele pentru, asigurarea de viață/accidente, asigurările de sănătate,  pensiile private si mașina de serviciu

 

7 din 10 organizații și-au planificat menținerea numărului actual de angajați și caută soluții pentru realizarea acestui lucru. 15% dintre organizații doresc creșterea numărului de angajați în timp ce 10% dintre acestea au confirmat că iau în calcul reorganizarea în perioada următoare.

 

Ce beneficii au devenit relevante în contextul COVID-19?

 

În contextul work-from-home, beneficiile de wellbeing au devenit cu atât mai relevante. Pe fondul absenței interacțiunii directe dintre angajați, organizațiile au implementat măsuri pentru menținerea sentimentului de apartenență la echipă: conferințe online pentru facilitarea comunicării, informari constante din partea managementului afirmă Gabriela Nechita, Talent Information Solutions Leader, Mercer Marsh Benefits Romania.

 

Am remarcat apetitul în creștere, în contextul actual, pentru acordarea serviciilor de asistență a angajaților EAP – Employee Assistance Programs. Acest tip de servicii, care erau deja implementate în multe organizații, oferă posibilitatea angajaților de a contacta anonim consilieri care le oferă asistență si suport psihologic pentru a depăși momentele negative din punct de vedere emoțional prin care ar putea trece în această perioadă, a adăugat Gabriela Nechita.

 

Cum au fost afectate companiile de suspendarea temporară a activității?

 

În ceea ce privește companiile participante la studiu care si-au suspendat temporar activitatea sau si-au redus programul de lucru ca urmare a impunerii masurilor de distanțare sociala, 30% dintre acestea plătesc în continuare angajații la același nivel salarial, 14% dintre companii au redus nivelul salariilor proporțional cu diminuarea numărului de ore lucrate iar 20% dintre companii au implementat șomajul tehnic în condițiile noilor prevederi legate de Starea de Urgență. Restul companiilor au menționat ca această măsura nu se aplica în cazul lor.

 

 

Despre studiu

 

Studiul a fost realizat în perioada 1.04-10.04 și cumulează răspunsuri oferite de 162 de companii. Structura în funcție de domeniul de activitate este urmatoarea:

Banking/ Financial Services 7%
Chemicals 2%
Consumer Goods 13%
Energy 6%
Healthcare Services 2%
High Tech 20%
Insurance 2%
Life Sciences 5%
Logistics 2%
Other Manufacturing 16%
Other Non-Manufacturing 3%
Retail 7%
Services (Non-Financial) 6%
Transportation Equipment 7%

 

 

Despre Mercer Marsh Benefits în România

Mercer este o companie globală de consultanţă în sănătate, remunerație și cariere și este prezentă pe piaţa din România sub forma parteneriatului Mercer Marsh Benefits prin intermediul căruia, clienții au la dispoziție o singură sursă de gestionare a costurilor, riscurilor și a complexității beneficiilor acordate angajaților. Rețeaua reprezintă o asociere a birourilor locale Mercer și Marsh din întreaga lume.

 

Despre Mercer

Mercer îşi sprijină clienţii din întreaga lume să îmbunătăţească sănătatea, remuneraţia şi performanţa celei mai importante resurse – cea umană. Mercer are peste 20.000 de angajaţi în peste 40 de ţări, având operațiuni în mai mult de 130 de țări. Mercer este parte din Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), cea mai importantă companie globală de servicii profesioniste de consultanță în risc, strategie și resurse umane. Cu venituri anuale de peste 17 miliarde USD și peste 76.000 de colegi la nivel global, MMC își sprijină clienții să evolueze prin intermediul a patru companii, fiecare dintre ele lider pe segmentul în care activează. Marsh & McLennan Companies este de asemenea societatea mamă a Marsh, lider global în brokerajul  în asigurări și consultanței de risc, Guy Carpenter, lider specialist in risc si reasigurari si Oliver Wyman, lider consultant de management. Pentru mai multe informaţii vizitaţi www.mercer.com și urmăriţi Mercer pe Twitter @MercerInsights.

 

Despre Marsh

Marsh acordă consultanță persoanelor fizice și companiilor de toate dimensiunile, în domeniul brokerajului de asigurări și al soluțiilor inovative de management al riscului. Cei peste 35.000 de colegi din Marsh acordă consultanță companiilor de toate dimensiunile din peste 130 de țări. Marsh este parte a Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), cea mai importantă companie globală de servicii profesioniste de consultanță în risc, strategie și resurse umane. Cu venituri anuale de peste 17 miliarde USD și peste 76.000 de colegi la nivel global, MMC își sprijină clienții să evolueze prin intermediul a patru companii, fiecare dintre ele lider pe segmentul în care activează. Alături de Marsh, MMC este compania mamă a Guy Carpenter, Mercer și Oliver Wyman.
Urmăriți Marsh pe Twitter @MarshGlobal; LinkedIn; Facebook; și YouTube sau abonați-vă la BRINK.

 

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here