AMCHAM ROMANIA:  politica fiscală trebuie să fie parte integrantă a unei viziuni economice pe termen mediu şi lung pentru Romania şi a unei abordări strategice pentru a asigura creşterea economică, sustenabilitatea bugetară şi încrederea în Romania ca destinaţie de investiţii, având la baza un dialog real cu mediul de afaceri
Bucureşti, 1 noiembrie 2017: AmCham Romania îşi exprimă îngrijorarea cu privire impactul măsurilor de politică fiscală anunțate recent, atât din punct de vedere al costurilor generate la nivelul contribuabililor, cât şi din punct de vedere al sustenabilității bugetare. În plus, aceste măsuri multiple intervin la scurt timp după introducerea mai multor modificări de politică fiscală, în acelaşi regim de adoptare rapidă, ceea ce creează instabilitate şi confuzie în mediul de afaceri cu privire la impactul al acestor măsuri precum şi cu privire la procedura lor de implementare.
În viziunea AmCham Romania, atât frecvența modificărilor fiscale adoptate în regim de urgență, cât şi impactul financiar şi administrativ, îngreunează derularea afacerilor în România, scad încrederea în guvernanța economică şi în economia în ansamblu, afectând competitivitatea economică a ţării şi capacitatea de a atrage resurse pentru consolidarea sustenabilă a economiei românești.
Este îngrijorător impactul bugetar negativ generat de pachetul de măsuri fiscale anunţate, de aproximativ 5 miliarde lei în anul 2018 şi între 3 şi 4 miliarde în anii 2019 – 202,  ceea ce poate conduce la frânarea unei evoluţii sustenabile a economiei, şi ar pune presiune pe încadrarea în ţinta de deficit bugetar de 3% în anii următori. Considerăm că trebuie evitate orice măsuri care ar putea atrage creşteri viitoare de taxe şi impozite sau scăderea/reducerea finanţării pentru investiţii în infrastructură, educație, sănătate, cercetare, etc. care să susţină dezvoltarea României.
Între propunerile cu cel mai amplu impact este mutarea contribuţiilor sociale de la angajator la angajat. Deşi motivaţia şi beneficiile acestei modificări continuă să fie neclare, sunt evidente implicaţiile negative la nivelul pieţei forţei de muncă, atât în termeni de costuri salariale, cât şi prin revenirea la unele tratamente fiscale discriminatorii între diverse categorii de contribuabili. Asftel de factori vor încuraja migrarea către forme alternative de impozitare a muncii şi implicit vor accentua impactul bugetar negativ, creând presiuni suplimentare pe piaţa forţei de muncă. Industria IT, una dintre cele mai performante industrii cu are un aport însemnat la PIB-ul României, va fi printre cele mai afectate de o astfel de abordare.
Cu privire la impozitul pe profit, considerăm termenul de intrare în vigoare mult prea apropiat în raport cu stadiul pregătirii pentru implementarea ATAD.  Având în vedere impactul la nivelul finanţării investiţiilor se justifică o reanalizare a acestei propuneri în sensul creşterii pragului de deductibilitate.  Complexitatea unor mecanisme precum regulile legate de societățile controlate de entități străine sau taxarea la ieşire, impun alocarea unei perioade suficiente de pregătire, adecvată nivelului incipient de educație fiscală cu privire la aceste concepte în România, pentru a evita dificultăți la nivelul contribuabililor în etapa de implementare.
Pentru tot pachetul de măsuri este nevoie de un dialog real, constructiv care să analizeze în profunzime agrumentele şi implicaţiile tuturor prevederilor, cu respectarea termenului legal privind transparenţa publică şi acordarea unei perioade de minimum 6 luni înainte de intrarea în vigoare a legislaţiei.
Deşi prezentate drept măsuri de stimulare a creşterii economice, unele dintre măsuri, precum impozitul pentru microintreprinderi raportat la cifra de afaceri ar putea avea un efect contrar. Având în vedere structura companiilor din România după cifra de afaceri – cu 80% din companii au cifra de afaceri sub 1 milion EUR,  activitatea acestora ar putea fi impactată în mod negativ din punct de vedere financiar, de aceea credem că se impune ca măsura să fie opţională.  Considerăm că este nevoie de o analiză aprofundată  pentru a evalua riscul de noi insolvenţe din rândul acestei categorii de societăţi, precum şi impactul asupra gradului de colectare a veniturilor bugetare.
AmCham Romania reiterează nevoia ca politica fiscală să fie parte integrantă a unei viziuni economice pe termen mediu şi lung pentru România şi a unei abordări strategice, care să respecte fără excepţii principiile stabilităţii şi predictibilităţii statutate chiar în Codul Fiscal. Membrii AmCham Romania salută demersul de modernizare a cadrului legislativ- fiscal şi îşi exprimă şi pe această cale disponibilitatea de a participa în mod activ la consultările derulate în acest acest context. 
Cu toate acestea, cu privire la toate măsurile menţionate mai sus, considerăm că sunt prea complexe pentru a fi adoptate prin Ordonanță de Urgenţă, fiind recomandat cursul legislativ normal ce ar permite şi un cadru de consultări necesare cu toate părţile implicate şi afectate.
***
Contact pentru detalii şi  oportunităţi de interviuri:
Andreea Roman, Communication Manager – AmCham Romania
[email protected] / 0748 113 665 / 021 312 48 34
DESPRE CAMERA DE COMERŢ AMERICANĂ ÎN ROMÂNIA – AMCHAM ROMANIA
AmCham România este o asociaţie profesională de afaceri de prim rang reunind peste 420 de companii americane, internaţionale şi româneşti ce au realizat cumulat investiţii totale de peste 20 miliarde dolari și au generat peste 250.000 de locuri de muncă. 
Misiunea AmCham Romania:
Organizația noastră este ferm angajată în facilitarea unui dialog deschis între comunitatea de afaceri şi autorităţile centrale, promovând soluţii şi priorităţi pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri şi creşterea competitivităţii economice a României în plan regional şi european.
Credem cu tărie că un proces de consultare deschis şi eficient se reflectă într-o calitate mai bună a politicilor publice, astfel că AmCham România va continua să sprijine reformele în domenii cheie pentru economie şi să susţină activ nevoia de respectare a principiilor fundamentale de stabilitate, predictibilitate şi transparenţă care trebuie să caracterizeze actul guvernamental în general şi raportul dintre autorităţi şi comunitatea de afaceri.
Punctele de vedere exprimate de AmCham Romania în domenii precum fiscalitate, energie, piața muncii, educație, sănătate, mediu, infrastructură, turism, achiziții publice, fonduri structurale, ICT guvernanţă corporativă, concurenţă şi ajutor de stat,  sunt elaborate de experţi din rândul companiilor membre AmCham Romania şi sunt înaintate periodic autorităţilor responsabile.
Aflieri & Partneriate AmCham Romania:
AmCham Romania este membră a U.S. Chamber of Commerce şi a reţelei europene AmChams in Europe. Pe plan local, AmCham Romania este membru al Coaliţiei pentru Dezvoltarea României, contribuind alături de partenerii din această structură de consultare la realizarea unui dialog necesar între membrii Guvernului şi comunitatea de afaceri.
Priorităţile AmCham pentru Romania
În viziunea AmCham România are nevoie sa facă paşi importanți și rapizi într-o serie de cinci piloni esențiali pentru dezvoltarea viitoare, respectiv menţinerea calităţii capitalului uman în centrul mixului de avantaje competitive ale României; recuperarea decalajelor în ce priveşte infrastructura; continuarea politicilor de digitalizare;  atragerea fluxurilor de capital prin  direcţionarea strategică a investiţiilor publice; dezvoltarea durabilă și protecția mediului; asigurarea statului de drept și aplicarea legii, prin consolidarea integrităţii ȋn domeniul public și privat,  prin susţinerea luptei anti-corupție şi implementarea unor standarde de etică, combaterea  birocrației şi asigurarea unei justiţii eficace.www.amcham.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here